Körning
25 november 18:05

Fredrik Persson: ”Att hitta samspelet är det roligaste”

SIHS 2025Från att Sverige för en del år sedan hade flera fyrspannskuskar på landslagsnivå är det i dag bara Fredrik Persson kvar. Det kan kännas ensamt, konstaterar han när Ridsport har intervjuat honom inför helgens världscup i Stockholm.

Fredrik Persson: ”Att hitta samspelet är det roligaste”
Hästarna i Fredrik Perssons svarta spann heter Fasco, Hertog Jan, Kermit, Kaptain och Judson. Foto: Massimo Argenziano/ FEI

Hej, kul att du vill läsa artikeln!

Den tillhör Ridsport Plus - logga in, prenumerera eller köp artikeln för att läsa vidare.

Fredrik Persson var på väg att lägga av när en ny samarbetspartner dök upp för några år sedan. I dag är han på topp 10-listan över fyrspann.

Hur är det att ratta fyra hästar?
– När det är som bäst och alla fyra hästarna fungerar tillsammans, då händer det något. De blir som en enda häst. Men det tar tid att komma dit. Man kan räkna två år för att veta en del om spannet och fem år för att nå världscupnivå.

Hur många hästar har du på högsta nivå?
– Ett tiotal, men jag har två olika spann. Det ”vita spannet” med främst lipizzanerhästar är för inomhustävlingar. De hästarna är lite mindre, ungefär 1,55 i mankhöjd, mer explosiva och väldigt vändbara. De kan också hålla fullt fokus även med allt ljus och ljud det är i en inomhusarena.

– Det svarta spannet är utomhusspannet, där förutsättningarna är annorlunda, och där är alla hästarna nominerade till Årets häst på Ryttargalan.

Fakta

Selar ut på 20 minuter

Fullständigt namn: Nils Johan Fredrik Persson.

Ålder: 52 år.

Bor: På gården Stenshill, tre minuter norr om Flyinge kungsgård.

Familj: Hustrun Helena och barnen Victoria och Oscar.

Istock-492620396 träningscykel

Gör när jag inte kör: Det finns alltid att göra på en gård med hästar.

Får inte glömma att packa: Tömmarna är bra att ha med. Men vi har ett system där allt har sin plats så att vi upptäcker om någon låda fattas.

Håller mig i form genom att: Motionscykla.

Så lång tid tar det att sela ut: Om vi är fem personer går det på 20 minuter.

Expandera

Hur har det gått hittills i världscupen?
– Lite sådär. En av förlöparna drog på sig en ligamentskada i samband med en träningstävling strax innan de två världscuperna i Maastricht och Stuttgart. Vi hade inte bara en utan två reservhästar med, men det blev inte A-laget precis. Men det är bara att acceptera att sådant händer.

Du reser med minst fem hästar alltså. Vad mer?
– Under inomhussäsongen har vi bara en lastbil med plats för hästarna och vagnen. Under utomhussäsongen blir det en lastbil med släp, för då ska tre vagnar med; en träningsvagn och två tävlingsvagnar. Då handlar det också om 17 selar som ska med. Sedan behöver jag ha med fem personer för att allt ska flyta.

Vad kostar det att köra fyrspann på den här nivån?
–De löpande kostnaderna ligger på 1,5–2 miljoner kronor per år, sedan tillkommer inköp av hästar och vagnar. Jag brukar säga att det i alla fall är billigare än Formel 1.

Hur har du råd?
– Det är tack vare samarbetet med Mathias Niebel, en kille som har två passioner i livet, hästar och bilar. Hans pappa var min första sponsor 1994 och för några år sedan, när jag var på väg att sluta, sade Mathias: ”Leta upp hästar. Du sköter träningen så sköter jag ekonomin.”

Nu är du den enda fyrspannskusken i landslaget. Hur känns det?
– Lite ensamt. Axel Olin tävlar också en del internationellt, men i landslaget är det bara jag, och jag vill gärna vara med i ett lag på mästerskap. Jag blev fostrad tillsammans med Tomas Eriksson och Nicke Pålsson, och nu efteråt förstår jag hur speciellt det var att få delta i ett lag. Vi var tre individualister som gick ihop och blev något större.

– Men på världscupen i Stuttgart träffade jag Peder och Jens Fredricson. Vi växte upp tillsammans på Flyinge, och konstaterade att den kunskap vi fick där har tagit oss långt. Av fem svenskar på plats i Stuttgart var vi tre som hade ett arv från Flyinge, ett arv som gav oss stor kunskap.

Vad är det som driver dig?
– Pusslet som ska läggas när fyra hästar ska samspela och jobba som en. Det är lika roligt att träna med spannet som att tävla.

Hur blir det att köra på SIHS?
– Det är en av höjdpunkterna på året, och tävlingen är väldigt populär bland kollegorna. De har en lång resa men de tycker att det är värt det, för allt är välordnat och stämningen i arenan är på topp.

Fotnot: SIHS på Strawberry Arena är den fjärde av åtta deltävlingar i årets världscup i fyrspannskörning. Finalen går i Bordeaux i början av februari.

Den här artikeln publicerades först i Ridsport nr 17/2024.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

Hingstar Online

Godkända hingstar i flera kategorier med bilder och fakta

Visa alla hingstar
Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym