Reportage
7 februari 11:18
Ridsportplus

Via Markne-Sandgaard och Helgstrand till eget – Emma får hästarna att glänsa

PorträttDet där sabbatsåret hos Pether Markne och Per Sandgaard ledde till vidare dressyräventyr för Emma Ahlberg. Ett år efter att hon slutade hos Helgstrand Dressage har hon det egna stallet fullt med hästar. Här berättar hon om favoriten Seuzan, varför hon i princip slutat använda graman sedan hon blev sin egen och om konsten att slipa fyrbenta diamanter.

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du tre möjligheter:

Prenumerera på Ridsport

Hon har följt med OS-ryttaren Andreas Helgstrand på hans resa, från det att han startade eget till byggandet av ett helt hästimperium. Efter nio år som beridare hos Helgstrand tog Emma Ahlberg själv steget att starta eget. Den 1 februari lägger hon det första året bakom sig på gården Vandstedgaard i Nibe utanför Aalborg i Danmark.

Det har gått över förväntan, säger hon:
– Jag befarade att jag bara skulle få rida ston till bedömningar och inte att jag skulle få rida så fina hästar som jag gjorde hos Andreas Helgstrand.

Första året hade hon en hingst med till hingstbedömningen i Herning. I år har hon fem på evenemanget, som går i mars: tre hingstar på sju, fem och tre år, en i championatet samt en på auktionen.

Emmaidetalj

Från morgon till kväll

Det blir mycket att göra för Emma och hennes sambo Lars Ringkjær, som i sin tur hoppade av jobbet som beridare och ridskolechef vid Hjallerup ridklub. I det arkitektritade stallet har de nu 19 hästar.

– Jag jobbar sju dagar i veckan, morgon till kväll. Jag är, sover, andas och drömmer mitt jobb. Så att vara egenföretagare betyder, i alla fall för mig, att det mer eller mindre är hela mitt liv. Alla timmar på dygnet, säger Emma Ahlberg.

P: 2019-01 Emma Ahlberg Foto: Ann-sofie Schou Munck
”Det är något som ska framälskas, det växer fram”, säger Emma Ahlberg om hur hon gör för att slipa fram en diamant. Här med Gørklintgårds Shaolin. Foto: Anne-Sofie Schou Munk

Började hos Markne och Sandgaard

Hästar har varit hennes liv i många år. Med en mamma som är ridinstruktör har hon vuxit upp i stallet, men ett ridjobb var ändå inte det hon drömde om från början. I stället hade hon tänkt läsa vidare till journalist, men först skulle hon ta ett sabbatsår efter gymnasiet.

Hon började hos Pether Markne och Per Sandgaard. De såg Emmas talang och ville att hon skulle utvecklas. Så hamnade hon i ett stall i Tyskland, vilket hon gillade sådär. Kort därefter fick hon erbjudande om att arbeta hos Andreas Helgstrand, en kontakt också förmedlad via Pether Markne och Per Sandgaard.

Suezan speciell

– Min pappa höll på och frågade mig när jag skulle komma tillbaka till Stockholm för att fortsätta plugga, ända tills den dag då han såg mig rida Sezuan. Den hästen var så fantastisk att även pappa kunde fatta varför jag inte kom hem och pluggade, och han har inte frågat sedan dess.

 Min pappa höll på och frågade mig när jag skulle komma tillbaka till Stockholm för att fortsätta plugga, ända tills den dag då han såg mig rida Sezuan.

Emma Ahlberg har ridit många talangfulla hästar. Hon nämner Grand Galaxy Win, Franklin, Fürst William, Bonds, Valverde, Tørveslættens Fifty Fifty, Ierland, Revolution. Men hingsten Sezuan, som hon började rida redan när han var tre hos Andreas Helgstrand, är alldeles speciell, förklarar hon.

– Sezuan skiner starkare än alla andra för mig. Han saknade motsvarighet när han kom. Han var en helt fantastisk häst utan dåliga dagar eller svaga sidor. Redan som 3-åring kunde han gå på full gas framför flera tusen människor och visa att det inte på långa vägar var allt som fanns gömt. Det fanns kapacitet till oändlighet. Samtidigt kunde han när som helst andas djupt in och ut och slappna av och visa sin fantastiska skritt om jag gav honom långa tyglar.

Thumblarge-64.ashx
Emma var med under åren när Helgstrand Dressage växte till att bli ett imperium. Här med tidigare chefen Andreas Helgstrand. Foto: Privat
135600_jbr_02_img_2861(1)
Seuzan har en speciell plats i Emmas hjärta. Foto Ridehesten

Emma Ahlberg är lyrisk över hästen som vunnit unghäst-VM i dressyr som 5-, 6- och 7-åring under Dorothee Schneider.
– Det sto jag har mött som jag tycker har nosat på en liknande kapacitet är Straight Horse Sezuanna som är helsyster med Sezuan. Hon blev utsedd till årets sto av Dansk Varmblod 2015.

Nischad på oslipade diamanter

På frågan hur hon bedömer om en häst har särskilda förmågor svarar hon:
– Att en häst har ”star quality” kan inte mätas eller ses på ett bestämt vis. Det vet man bara. Det är svårt att beskriva men det känns kanske i ryggen och magen på ett sätt, men jag tvivlar aldrig när det händer.

De flesta har sett mig slipa diamanter.

Emma Ahlberg beskriver sin nisch inom ridningen som att slipa diamanter och det är vad hennes uppdragsgivare vill ha hjälp med.
– De flesta har sett mig slipa diamanter. Antingen dem jag har i stallet nu eller det jag har gjort tidigare. Och så vill de se om deras sten också gömmer på en diamant.

Hon fortsätter:
– Jag tycker att jag kan se om hästen kan bli något särskilt. Jag kan se diamanten bakom stenen. Om jag har förtroende för hästen, kan det göra hela skillnaden med hästen. Det är en något som ska framälskas, det växer fram. Det tar tid, men på det sättet kan jag förvandla en helt vanlig häst till en stjärna. Ibland, men inte ofta, har jag också sett en stjärna i en häst och så har den bara blivit helt vanlig.

Fullsizeoutput_1bcb
Hästarna serveras mat och vatten på golvnivå, för att det är mest naturligt för dem. Allt är designat av arkitekten och avelsprofilen Ole Christensen. Foto: Anne-Sofie Schou Munk
P: 2019-01 Emma Ahlberg Foto: Ann-sofie Schou Munck
Tillsammans med sambon och beridaren Lars Ringkjaer har Emma Ahlberg för närvarande 19 hästar i den egna verksamheten. Foto: Anne-Sofie Schou Munk

En av de välslipade diamanterna är Gørklintgårds Shaolin (DWB hingst f -15 e Gørklintgårds Santos-Quaterback), som nyligen såldes av uppfödaren Jörgen Ravn till USA. Emma Ahlberg har ridit honom och förberett honom för Dansk varmblods 35-dagarstest.

Där briljerade han med 802,5 poäng, vilket gav en direkt biljett till Herning. Just nu matchas han till premieringen i Herning. Sedan flygs han över Atlanten till sin nya ägare Rowan O’Reilly och sin nya ryttare Heather Blitz, som beskriver Shaolin som ”poetry in motion” (poesi i rörelse).

Gjort sig ett namn

Emma Ahlberg har gjort sig ett namn under de år som hon har arbetat hos Andreas Helgstrand. Det har lagt grunden till hennes möjligheter att stå på egna ben. När hon började där 2009 var det bara Emma Ahlberg, Anna Blomgren och Thomas Sigtenbjerggaard som var anställda, samt Marianne och Andreas Helgstrand. På kort tid gick de från att vara fem personer och att jobba i stallet, till att vara många anställda. Och verksamheten utvecklades från att bara vara ett salustall till att även bli en hingststation.

– Det var aldrig meningen att det skulle vara en hingststation, eller bli så stort. Det bara hände. Till att börja med blev det större, bättre och mer kul hela tiden. Men till slut blev det bara större. Jag saknade det personliga, magin och känslan för ridkonsten som kan uppstå när man jobbar med hästarna. Det individuella försvinner. Jag hade prövat allt som kunde prövas. Jag behövde göra någonting annat. Andreas kommer alltid att ha fina hästar, och de kommer inte att bli färre, säger hon.

Klivet över till den egna verksamheten har fört med sig att hon får mer tid till sina hästar, berättar hon. Det har påverkat henne på flera sätt.
– Förut red jag bara om jag tyckte att det var coolt eller om jag fick betalt. Nu njuter jag av att gå upp på morgonen och fodra, och umgås med hästarna.

Sällan graman

Hon berättar också att hon förändrat en del i sin ridning. Till exempel gillar hon att rida ut i naturen för att lära hästen nya saker.
– Sista året skulle jag bara ha skrattat åt det och tyckt att det är mer lugn och ro att träna inomhus. Men min inställning har ändrats. Seriebyten på Antobello (DWB hingst f -11 e Ampere-Fürst Heinrich, reds anm) fungerade inte, jag hann bara med fem i rad i ridhuset. Så jag tog ut honom på en stubbåker och där var det inget slut på spåret, så vi kunde fortsätta tills bytena var rena.
– Jag kunde kolla att de var raka också, för det syns så tydligt när du rider på stubb. Piruetter är också bra att träna på stubbåker, för att du bättre kan se i marken hur centrerad den är.

Olympus Digital Camera P: 2019-01 Emma Ahlberg
Stubbåkrar är perfekta för byten i serier och piruetter, tycker Emma. Här på hingsten Richelieu Stensvang (f-13 e Rockefeller – Don Schufro). Foto: Anne-Sofie Schou Munk

En annan förändring gäller gramantygeln. Hos Helgstrand red de ofta med den, men i dag använder  Emma sällan graman.

Jag har nästan helt slutat att använda gramantygel därför att jag har mer tid nu.

– Jag har nästan helt slutat att använda gramantygel därför att jag har mer tid nu. Den fixar snabbt en onaturlig ram, men den ramen försvinner så snart man tar av gramanen. När jag rider utan i vardagen, så riskerar jag inte längre att hamna i en situation på tävling eller på bedömningar som jag inte har kontroll över. Förut var jag nog lite beroende av gramantygeln, det är jag inte längre.

Hjärnblödning efter olycka

Även om Emma Ahlberg utbildar och finslipar hästar, även unga hästar, undviker hon i dag att rida in unghästar. Det hänger samman med en allvarlig olycka som hon råkade ut för i ridhuset hos Andreas Helgstrand. Hon hade oturen att landa på huvudet och drabbades av en hjärnblödning.

– Hade jag inte haft hjälm på mig så hade jag nog varit död, säger hon.

Från dagen då olyckan inträffade minns hon dock ingenting. Det betraktar Emma som mer tur än otur, eftersom hon tror att hon annars hade haft kvar en rädsla för att rida i kroppen. Men sviterna efter olyckan gör sig ändå påminda fortfarande. Hon blir snabbt trött om det är för mycket människor runt henne som pratar. Men som tur är kan det vara hur många hästar som helst runt henne, påpekar hon. Emma har också blivit mer försiktig.
– Jag har funderat på att rida med motorcykelhjälm, säger hon och skrattar.

”Träna det du är dålig på”

Men hennes försiktighet efter olyckan betyder inte på långa vägar att hon rider försiktigt. Tvärtom förespråkar hon att rida med mod och att ta itu med det som är svårt, för att ekipaget ska gå framåt.

– Träna det du är dålig på. Har du svårt att galoppera ska du träna galopp 80 procent av tiden. Har du en häst som är tittig, ska du se till att den får se saker. Utmana dig själv och din häst genom att utsätta er för de svåra situationerna. Du måste flytta på gränsen varje dag, säger hon.

Hon fortsätter:
– Om du har övat på något i två veckor, och ni lyckas med det, får ni inte rida och njuta för lång tid. Efter en dag eller två får du pressa på igen.

Det märks när Emma Ahlberg ombeds ge ridtips, att hennes ridning hela tiden strävar framåt. Hon utstrålar en stor portion energi, vilket också syns tydligt i samspelet med hästarna.

– Du får inte vara rädd för att misslyckas, eller vara rädd för att det ser ut som att ni misslyckas. Till exempel, i stället för att få en unghäst att jobba på en stor volt, så lägg flera mindre volter. Även om hästen inte klarar det direkt, så är det ok, för hade den klarat utmaningen från början, så hade den inte lärt sig någonting nytt.

Emmaårår

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 85 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 115 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

Nu från endast 39:-