SponsringIcahandlaren Jonathan Edwijn sponsrade ridskolan i Åsele med en häst. "Det här är roligare än att spara pengar på banken", säger Jonathan som gärna gör en rejäl engångssatsning som får genomslag.
”Roligare att köpa en häst än en hästtransport”
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Hallå där Jonathan Edwijn, Icahandlare i Åsele, som sponsrade ridskolan med en häst.
Vad får en handlare att köpa en ridskolehäst?
− Efter att jag skrivit sponsoravtal med några andra klubbar så kom ridklubben och frågade. Hellre än att bara erbjuda ett sponsringsavtal frågade jag vad de behövde, och då behövde de en egen hästtransport och en ny häst till ridskolan.
Varför blev det hästen?
− I mina ögon var det betydligt roligare att köpa en häst än en hästtransport, eftersom det är ett levande väsen som inger känslor.
Är det några krav förknippade med hästen?
− Bara att hon skulle heta något med Ica, och det blev Ica’s Beauty eftersom hon redan hette Beauty.
Vad är din relation till hästar?
− Jag red några gånger som yngre och jag tycker om djur, men annars ingen. Men nu säger de från ridskolan att jag måste lära mig rida. Vi får väl se.
Hur får man råd att sponsra en häst?
− Sponsring har man väl aldrig råd med, men det här är roligare än att spara pengar på banken. Då gör jag hellre en sådan här engångssatsning som får genomslag.
Skulle du rekommendera andra näringsidkare att sponsra ridskolor?
− Ja, absolut. Som företagare kan man bli lite försiktig, men att visa att man engagerar sig i samhället är lönsamt. Kunderna ser att jag bryr mig om, och så pratar de om det. Sådant betyder mer än man tror.
Fakta
Jonathan Edwijn
Bor: I Örnsköldsvik men kommer från Göteborg.
Ålder: 26 år.
Familj: Sambo och en liten dotter.
Aktuell som: Icahandlaren i Åsele som köpte en häst till ridskolan.
Det bästa med att vara handlare: Att få träffa så många olika människor varje dag, och att få hjälpa dem med en så viktig del av livet.
Oväntad storsäljare: Vi gjorde en kampanj kring sushi nyligen, och den tog slut redan klockan tre på eftermiddagen.
Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 17/2021.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på