Hästägartips
14 maj 08:50
Ridsportplus

Säkerhetsexpert: ”Att man ska ramla av 100 gånger – köp inte det”

SäkerhetFlygvapnet har ett av världens bästa säkerhetssystem – och nu är det infört på riksanläggningarna Flyinge, Strömsholm och Wången. Vi talar med projektledaren Lennarth Pettersson om flygvapnets säkerhetssystem som införts på riksanläggningarna.

Säkerhetsexpert: ”Att man ska ramla av 100 gånger – köp inte det”
Lennarth Pettersson har varit pilot inom flygvapnet och såg att säkerhetsarbetet där kunde användas inom ridsport med bara några smärre justeringar. Foto: Roland Thunholm

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

Lennarth Pettersson, OS-medaljör i modern femkamp, SOK-styrelse-ledamot under tio år och pilot till yrket, klättrade på karriärstegen och blev till sist ställföreträdande chef för flygvapnet. Nu leder han införandet av ett  säkerhetsprojekt för riksanläggningarna som har flygvapnet som förebild.

Hur kom det sig att du såg att ridsporten kunde använda sig av flygvapnets system?
– Jag blev ombedd av dåvarande ordförande Sven Tolling, som hört att jag varit med och utrett en del flyghaverier inom flygvapnet, att hjälpa Ridsportförbundet vid en ridrelaterad dödsolycka. Då såg jag att trots att ridsporten har problem med olyckor fanns inget landsomfattande säkerhetsarbete, som jag var van vid från min tid som pilot inom flygvapnet. Innan man stiger ur planet skriver man alltid en rapport där minsta incident skrivs ner, även sådant som kunde ha blivit en olycka men inte blev det.

Lennarth-pettersson-1-200422-rt
Lennarth Pettersson Foto: Roland Thunholm

Hur är det inom ridsporten då?
– Där lär man av sina egna erfarenheter. Men om det händer något i Luleå är det ingen i Ystad som får veta hur de i Luleå gjorde för att undvika samma olycka i fortsättningen. Då är det ju bättre om andra kan dra nytta av det. Det som har hänt kan vi inte göra något åt men vi kan använda kunskapen till att förhindra att det upprepas. Flygvapnet har efter ofattbart många dödsolyckor infört en metodik och teknik som med lite justeringar fungerar lika bra för ridsport.

Berätta mer om projektet.
– All personal på de tre riksanläggningarna har utbildats i den nya metodiken. Även incidenter utan skada på människa eller häst rapporteras. Vi får då statistik så att vi bland annat kan se trender. Statistiken analyseras en gång per månad, redovisas för all personal och så föreslår vi för ledningen vad de kan åtgärda för att minimera riskerna.

Vad visar statistiken?
– Från 16 januari i år då vi kickade i gång till dags dato har vi 135 inrapporterade incidenter. Underlaget är för litet för att visa några riktiga trender ännu. Men vi ser en klar förbättringspotential när det gäller till exempel in- och uttag ur hagar och en del andra saker där man låter bli att använda sig av gamla kunskaper och i stället ”genar lite i kurvorna” i hästhanteringen. Här gäller det att de anställda är föredömen; som de gör kommer också alla som går på riksanläggningarna att göra.
– Det är en utmaning i sig att bryta att ni inom ridsporten till viss del accepterar skador. Att man ska ramla av 100 gånger innan man är en riktig ryttare — köp inte det.

Kan andra ridverksamheter i Sverige ta del av det här systemet?
– Ja, men det krävs en central organisation som samlar in och för ut informationen. Ridsportförbundet skulle kunna vara den organisationen.

Nu är projektet sjösatt, kan du kliva av nu?
– Tanken var att jag ska lämna till sommaren, men det återstår lite arbete med att få återkopplingen till personal och elever att fungera, där är systemet inte fulländat ännu. Men vi är långt framme.

Fakta

Strukturerat säkerhetsarbete

  • Alla incidenter rapporteras in via telefonsamtal, inte bara olyckor utan också incidenter som hade kunnat bli en olycka, enligt en enkel rapporteringsmall ursprungligen från flygvapnet.
  • Incidenterna analyseras varje månad och resultaten rapporteras till ledningarna för alla tre riksanläggningarna. Alla fast anställda får ta del av resultaten.
  • Metoden testades först 2017-2018 av elva föreningar/ridskolor under sex månader. Några deltagare blev oroade över att antalet incidenter skulle ge negativ publicitet, vilket visar behovet av att ridsporten jobbar med attityder och inställning till säkerhet.
  • Ett pilotprojekt genomfördes på Strömsholm hösten 2019 innan det sjösattes  på riksanläggningarna den 16 januari 2020.

Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 8/2020.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 100 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 122 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

59:- i månaden