Sverige
2 januari 06:20

Skattechock på B-kortare från årsskiftet

FordonsskattehöjningB-kortslastbilarna har blivit en allt vanligare syn på svenska tävlingsplatser. Men ska du köpa ny hästlastbil nu efter årsskiftet får du räkna med rejält dyrare fordonsskatt. Beroende på var du bor i landet kan det handla om motsvarande ett par till flera månaders stallhyror i höjning per år. Ridsport har pratat med Erik Behrens som äger ALFAB Hästlastbilar.

Skattechock på B-kortare från årsskiftet
Dessvärre finns det inga klimatanpassade B-kortslastbilar på marknaden ännu. Foto: Arkivbild/Fredrik Jonsving

Höjningen gäller för fordon som registreras från årsskiftet och ger höjd skatt i tre år framåt. Efter det återgår den till normal nivå igen. Skatten baseras på WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure – som infördes för lätta lastbilar, transportfordon och lätta bussar den 1 september 2019.

WLTP mäter bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp och andra förorenande utsläpp, men även räckvidd för elbilar. Tanken är att det ska ge mer verkliga siffror än det gamla mätsystemet NEDC – och den 1 januari 2020 trädde de nya WLPT-kraven för ovanstående fordonskategorier i kraft.

– Införandet av WLTP leder till att värdena för koldioxidutsläppen blir cirka 20 till 25 procent högre för personbilar och cirka 30 procent högre för lätta lastbilar, jämfört med dagens värden. Från och med årsskiftet kommer fordonsskatten därmed att öka mycket kraftigt, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden i en intervju med tidningen VVS Forum.

Kraftig skattehöjning

VVS Forum har även gjort ett räkneexempel där en större lätt lastbil, med totalvikt på max 3 500 kilo, ökar från 250 gram till 325 gram i koldioxidutsläpp med WLTP – och därmed går från 19 450 kronor i årlig skatt till 28 239 kronor per år. Det vill säga en höjning på 8 789 kronor.

– Bonus malus är ett skattebeslut som drabbar alla inom vår bransch. För ALFAB:s del kommer vi dock att öka produktionen 2020. Skatten är inget vi kan styra över eftersom det inte finns något klimatanpassat alternativ på marknaden än. Men vi ser positivt på framtiden och upplever ökad efterfrågan på våra produkter, säger Erik Behrens, ägare på ALFAB Hästlastbilar till Ridsport.

Bonus malus är principen för och namnet på det skattesystem som trädde i kraft för personbilar den 1 juli 2018. Bonus innebär att den som kör en mer miljövänlig bil får en bonus medan den som kör en bil med högre miljöbelastning ska straffas – malus. Bonus malus gäller för personbilar och lätta lastbilar upp till 3 500 kilo. Dieselbilar får dessutom ett extra miljötillägg. Bilar som var i trafik före den 1 juli 2018 omfattas inte.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 100 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 122 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

59:- i månaden