NätveterinärAgria har fram tills nu erbjudit digital veterinärvård via Vethem och FirstVet. Nu väljer Agria att köra solo och startar appen Agria Vårdguide i egen regi.
Agria startar egen app med digital veterinärvård
Digitala vårdbesök blir allt vanligare – och nu lanserar försäkringsjätten Agria sin egen app för veterinärbesök i mobilen.
– Det är en tjänst som allt fler kunder upptäcker och använder sig av, säger Agrias vd Agnes Fabricius i en intervju med Dagens Industri.
Agria Vårdguide heter den nya appen och tidigare i veckan stod det klart att Agria köper upp nätveterinären Vethem som en del av satsningen.
– Vårt uppköp av Vethem innebär att vi använder deras kompetens och strukturer för att hantera appen, berättar Pernilla Melander, kommunikationsansvarig på Agria Djurförsäkring, för Ridsport.
Den nya tjänsten ersätter således den digitala veterinärvårdsrådgivning som Agria ägnat sig åt via FirstVet och Vethem. Agria Vårdguide drar igång den 6 september, dagen efter Agrias avtal med FirstVet löper ut.
Tanken är att hästägare ska kunna få hjälp med lindrigare skador som exempelvis mindre sårskador, mugg, svullnader, ögoninflammationer, överben och vissa hovproblem. Vid enklare fall av hältor kan hästen få en första bedömning för att sedan slussas vidare till en fysisk hästklinik.
Hästägaren bokar mötet i appen och väljer sedan videosamtal eller telefonsamtal. Tjänsten är bemannad från klockan 07-24 och samtalet är kostnadsfritt för Agrias kunder. Andra djurägare kan också använda appen, men då mot betalning.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på