Fälttävlan
30 augusti 2013 19:08

Gå EM-terrängen med Ridsport

ńr du nyfiken på lördagens stora, svåra och vackra utmaning på Ribersborg? Här finns bilder på flera terränghinder med kommentarer av Ridsports fälttävlansexpert Annelie Frank.

Gå EM-terrängen med Ridsport
När EM på Ribersborg blir historia kommer fömodligen detta hinder, nummer 18, vara det som de flesta minns. Räkna med action här under lördagens terrängprov. Anna-Lena Bergqvist

Hinder nummer 1, Welcome to Malmö, är ett typiskt förstahinder med stigsprångskaraktär som kommer rakt efter startfållan. Syftet är att få hästarna att komma i gång med sin hoppning.

Hinder nummer 2, Malmö Beach, har samma syfte som nummer 1 men har lite mer oxerkänsla. Det är alltså inga konstigheter vare sig med hindret eller anridningen, men hindret är väl tilltaget för att få igång hästarnas hoppning. 

 

Hinder nummer 3, Pelles Feeder, kommer också på en rak linje precis som de tidigare två och har också samma karaktär och syfte. Efter detta hindret är det meningen att alla hästar ska vara bra i gång och redo för lite svårare frågor. 

Vid hinder nummer 4 och 5, The Eurotema Sempergreen Swedish Village, gäller det att hästarna kan göra mer än att hoppa. För att klara den rakaste vägen gäller det att få med hästen på en väldigt exakt linje i anridningen där det dessutom står några buskar i vägen för att tvinga ryttarna att välja den kortaste vägen eller alternativet med en gång. 

Hinder nummer 6, The Windspell, ger hästarna lite andrum igen. Det ligger nära vattnet och detta har påverkat hästarna under tidigare år. Hindret sticker ut lite med sin färg och att det inte är så väl ifyllt. 

Hinder nummer 7, Schwarz Sprung och Schwarz erste Frage, är svårt att förstå via en bild. Hindret börjar med ett rejält stockhinder på en kulle följt av en ordentlig nedförsbacke med fyra galoppsprång till ett smalhinder som står i vinkel. Här gäller det för ekipaget att vara i balans i landningen och att hästen snabbt förstår vad den ska göra. Det blir förmodligen här som agnarna börjar sållas från vetet… 

Hinder nummer 9, VW Launch och VW Nose, är första vattenhindret med ungefär samma typ av fråga som på nummer åtta. Ett stort språng, ner i vattnet och ett smalhinder i vinkel. Balans blir en nyckelfråga även här. 

Hinder nummer 10, VW Climbing Tree, VW Step up och VW Capability. Knappt har hästarna kommit upp ur vattnet förrän de ska tillbaka igen via den här stora stocken. Det finns ingen fråga i vattnet, upphoppet är ganska enkelt, men direkt efter upphoppet ska ekipagen göra en tvär vänstersväng och hoppa en stor spets som är lite dold bakom en buske. Den typen av frågor är ovanlig och kräver en häst som verkligen söker hinder och reagerar snabbt. Det finns dock alternativ till C-hindret med en anridning där hästen ser hindret tidigare. 

Hinder nummer 11, HSBC Lighthouse. Efter utmaningarna vid vattnet får hästarna en enklare fråga för att hitta självförtroendet igen. Hindret är i princip två vanliga lådor som dock ligger uppe på en kulle. 

Nummer 12, Leksands knäckebröd, ser mer spektakulärt ut än vad det är. Hästar på den här nivån är normalt sett väl förtrogna med hindertypen. En svårighet är att hindret står högst upp på en kulle och det är svårt för hästen att se hur och var den landar. Här handlar det om förtroende mellan ryttare och häst. 

Nummer 13, The Birds Nest. Två stora spetsar som var för sig egentligen inte borde vara något problem. Men den andra spetsen syns inte förrän efter landningen vid första. Här gäller det att både häst och ryttare är snabba i tanken. 

Hinder 14, The Amaroc Oxer. Återigen lite andpaus för hästarna. Denna typen av hinder är vanliga och borde inte ställa till problem. 

Nummer 15, The Öresund Bridge. Hindret kommer snabbt efter nummer 14 och är komplett med flaggor och lastbilar och allt. Det är lite svårt att förutse hur hästarna kommer att hoppa det, men för de flesta borde det inte vara något problem.

Nummer 16, Pic-nic at Ribban, är ett väl tilltaget hinder av traditionell bordstyp som dock dyker upp lite snabbt. Efter detta följer banans längsta galoppsträcka. 

Nummer 18, HSBC Castle of Malmö, visas här från sin baksida. Det är Malmö slott som är inspirationskälla. Det är ett nerhopp på 1,90 meter som föregås av en låda och efterföljs av två båtar i vattnet. Även här gäller det att ekipaget hittar balansen direkt i landningen och kvickt hittar rätt riktning. Det är ingen vild gissning att bilderna på det vackra hindret kommer att bli många i europeisk press. 

Nummer 20, The Swedish Alert. Det framgår inte av bilden hur lång och djup graven framför hindret är. Här finns det ett alternativ för ekipagen, dock med mycket längre väg. 

Nummer 21, The Bed. Hinder av den här sängmodellen har varit med på Ribersborg under många år. Det är stort, men ändå den typen av hinder som ska ge hästarna lite självförtroende tillbaka. 

Nummer 24, The Goose Island Entry. Återigen ett hinder som ställer lite extra krav på att hästen litar på sin ryttare. Hästen hoppar rakt mot något som skiljer sig mycket från det den har sett tidigare under banan. Innan dess har ekipaget också haft nummer 22, The Road to Blair, en knepig kombination på en av strandens kullar där det återigen ställs krav på kvicktänkhet. Efter ett språng uppe på kullen sluttar det brant ned mot en spets som står bara tre galoppsprång i från. Här finns alternativ. 

Nummer 26, The Birch Oxer. Hindret ligger utmed en sträcka som löper parallellt med Limhamnsvägen och borde inte vålla några större problem. 

Nummer 27, The Ribersborg Feast. En av de svåra frågorna som dyker upp i slutet på banan. För den raka vägen gäller det att hästen verkligen är med på noterna och själv letar efter flaggorna på B-hindret som står i vinkel. Hindret har tre språng och alternativ. 

Nummer 29, Limhamns Farmyard. Ett enkelhinder som mest fungerar som en set-up för nästa fråga. 

Nummer 3o, Triple Brusch och Triple Brush Corner, kommer snabbt efter nummer 30. De smala hindren står på en linje som kräver att ekipaget kan vara väldigt exakt på sin linje. Det är i slutet av banan och bandesignerns sista chans att få de allra skickligaste ryttarna i mål utan hinderfel. 

Nummer 31, Welcome back to Malmö. Här är 5 985 meter terräng avklarade för dem som har tagit de kortaste vägarna överallt. Den som inte vill ha straff för tiden ska gå i mål innan klockan passerar 10.30. 

Läs Annelie Franks analys av de svenska ekipagen inför terrängen här. 

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 99 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 120 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

69:- i månaden