Sverige
29 maj 06:20
Ridsportplus

Hööks skrotar produktkatalogen

Går i gravenProduktkatalogen har varit hästsportföretagets bibel sedan 70-talet men nu skrotas den för gott. Samtidigt har Hööks lämnat de vackra hästbilderna och fått lite skit under naglarna med sitt nya budskap.

Hööks skrotar produktkatalogen
Hööks vill spegla vardagslivet med häst i sin kommunikation. Foto: Istock

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

Hööks följer nu i ägaren Julas fotspår och skrotar produktkatalogen som har varit hästsportföretagets röda tråd sedan 1977. Digitala möjligheter har öppnat upp nya sätt att kommunicera med kunderna och skapa ett flexiblare sortiment. Det menar Hööks vd Joachim Höök. Samtidigt har man även skruvat på själva budskapet.

– Vi kände att vi ville beskriva själen i ridsporten på ett bättre sätt i det vi kommunicerar. Istället för solnedgångssöta bilder ville vi visa mer av tidiga morgnar, regniga dagar och hästen som alltid finns där. Alla som är i ridsporten vet ju att det inte är så mycket glamour, utan att det främst krävs energi och vilja. Det ville vi försöka få fram i vår kommunikation, säger han.

För ett år sedan släppte Hööks sin nya ”brandfilm” som andas just detta och nu har alltså produktkatalogen gått i graven. Dels är det inte miljövänligt att jobba med tryckt material, dels är det ett sätt att hänga med bättre på den snabbrörliga marknaden. Detta enligt Joachim Höök.
– Det är inte riktigt ett modernt arbetssätt eftersom det innebär att sortimentet förblir ganska statiskt i ett halvår. Vi vill vara flexiblare och mer snabbfotade, och kunna ändra sortiment när vi behöver.

Mixen är en del av framgången

Med 59 butiker runt om i Norden går det bra för Hööks. Särskilt mycket ökar e-handeln som idag står för 20 procent av försäljningen. Framgångsnycklarna är flera.
– En stor del av framgången är mixen av egna varumärken och externa premiumvarumärken. Vi har också lagt mycket tid, energi och pengar på att förbättra vårt eget sortiment när det gäller alltifrån kvalitet och design till passform. Till stor del köper vi dessutom vårt eget sortiment på samma fabriker som de stora varumärkena.

Hööks har även gjort en stor satsning på det digitala erbjudandet genom att skapa en så kallad omnikanal mellan e-handeln och de fysiska butikerna för att främja försäljningen. E-handeln och butikerna ska helt enkelt hjälpas åt med att dra varandra.
– Tanken är att butikerna och e-handeln ska leva i symbios, förklarar Joachim Höök.

Sett till produkterna tror han att vi har mycket mer innovation att vänta när det gäller framtidens materialutveckling.
– Jag tror vi kommer att fortsätta resan med funktionsmaterial, bland annat pratar man om material som kan anpassa formen efter användaren. Det kan också vara så att man hittar ersättningsmaterial som på sikt kan komma att fasa ut läder.

– Jag tror även på en revival för att arbeta mer systematiserat med second hand-produkter. Det är något som vi ser att fler och fler bolag gör, och det ligger ju också i linje med att tänka på miljön.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 99 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 120 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

69:- i månaden