BanbyggareDet finns ingen fast taxa för banbyggare och det innebär att priserna varierar mycket. Men arrangörerna är dåliga på att fråga efter priser i förväg.
Priset på banbygge kan skena
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Louise Söderlund, tävlingsarrangör i Gislaved-Anderstorps Ridklubb, skrev en motion till förbundsstämman om att banbyggare borde ha fasta taxor, precis som domare och överdomare.
– Vi har varit med om att betala både 5 000 och 10 000 kronor för banbyggare på samma typ av tävling, och då handlar det om en- och tvåstjärniga tävlingar. I en tid när de mindre tävlingarna får färre starter är det mycket som ska täckas av startavgifterna, och hur mycket kan en start i en 80-klass få kosta? Det är ändå på de mindre tävlingarna grunden läggs för ridsporten, säger hon.
Motionen fick avslag. Lennart Lindelöw i förbundsstyrelsen, själv banbyggare, var den som pläderade för ett avslag.
– Att mäta tiden på plats under tävlingsdagen är inget problem, utan det är förberedelserna som skiljer sig åt. Ska du bygga en ponnytävling med många klasser per dag kräver det mycket förberedelsearbete, och är det få starter i klasserna har du ingen tid för planering under tävlingsdagen.
– Varje tävlingsplats är också unik med olika förutsättningar och olika storlek på tävlingsbanan.
Får ofta frågan i förväg
Lennart Lindelöw säger att han ofta, men inte alltid, får frågan i förväg om vad han kostar.
– När jag får frågan svarar jag, och jag tycker att det är konstigt att arrangörerna inte alltid vill veta.
Louise Söderlund har lärt sig den hårda vägen att fråga efter banbyggarens pris i förväg, men en enkät Ridsport skickat ut till ett antal banbyggare visar att de flesta sällan eller aldrig får den frågan i förväg.
Enkätsvaren visar också att nästan hälften av de som svarat kan tänka sig fasta taxor. Ett argument för detta är att det då blir enklare att ta betalt.
Flera argument för fri prissättning
Argumenten för fri prissättning är desto flera. Det vanligaste är att förarbetet tar tid, men det finns fler tankar bland svaren.
”Det skulle bli för oflexibelt om det är få starter. Det handlar också om nivån på banpersonal och antal klasser”, skriver en banbyggare.
”Det gör det inte motiverande att utveckla sitt hantverk och ta fram nya banor”, skriver en annan.
En tredje banbyggare vill kunna styra avgifterna själv för att kunna ge rabatt om det är få starter eller om arrangören bokar in banbyggaren på många tävlingar under en säsong.
Bra att frågan lyfts
Vid stämman fick Gislaved-Anderstorps Ridklubb stöd av både Stockholms och Gotlands distrikt och Louise Söderlund har redan planer på att motionera även till nästa stämma.
– Det är bra att frågan lyfts och debatteras, säger Lennart Lindelöw.
Fakta
Så svarade banbyggarna
- Hur mycket skulle du fakturera för en tvådagars tävling på en- till tvåstjärnig nivå med fyra klasser per dag?
Svaren varierade från 150 kr per timme till 7 500 kr plus moms, de flesta tog runt 6 000 kronor. - Hur ofta frågar arrangören om kostnaden i förväg?
En tredjedel svarade att det aldrig hänt, vanligaste svaret var att det sällan händer. - Hur ställer du dig till fasta taxor för banbyggare, som för domare och överdomare?
De flesta var negativa, men det fanns också de som var positiva. Att banbyggarna lägger mycket tid hemma på förberedelser lyfts fram som det största skälet till att det är svårt att införa fasta taxor.
Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 10/2023.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på