TDBI dag meddelande Svenska Ridsportförbundet att en anställd har tagit ut pengar från TDB-konton. ”Sannolikheten är att du inte kommer in på kontot alls”, säger förbundets kommunikationschef Lotta Amnestål om hur det kan märkas att ett konto har utsatts.
Så kan du märka om ditt TDB-konto är drabbat
Vid lunchtid på fredagen meddelande förbundet att det är inaktiva TDB-konton som en anställd har gjort uttag från. Händelsen är polisanmäld och en arbetsrättslig process är inledd.
Förbundets kommunikationschef Lotta Amnestål förklarar att det är svårt att säga närmare hur länge de drabbade kontona har varit inaktiva, men att det är mer än ett års tid. Gällande de ”mindre summor” som har överförts vill förbundet i nuläget inte specificera summorna närmare.
– Jag kan inte gå in på detaljer, men det har pågått under en tid och varit mindre summor som inte har uppmärksammats.
Hur upptäcktes det?
– En person som inte kunde komma in på sitt TDB-konto hörde av sig till oss och vi noterade då att det skett en förändring.
Hur kan man undersöka om ett visst konto är drabbat och vad gör man då?
– Sannolikheten är att du inte kommer in på kontot alls och hör då av dig till oss. Vi tar självklart ett helhetsgrepp för att återställa det här, men alla som är oroliga eller har frågor är välkomna att höra av sig. Vår växel (0220-456 00) är öppen under fredagseftermiddagen och under helgen är det enklast att maila oss på sport@ridsport.se.
Lotta Amnestål betonar att det inte finns någon anledning att känna oro för att använda TDB i dagsläget och att TDB-rutinerna har skärpts inom förbundet.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på