VintertidVintern kan vara en tuff tid för släpet. Kyla och is drabbar bromsar, luckor och gångjärn. Men det finns saker du kan göra för att minska problemen – här får du några säkra tips.
Säkra tips för att släpets bromsar ska fixa vintern
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
De flesta har nog någon gång stått med ett släp där bromsarna låst sig på ett eller flera hjul. Snö och is kan även ställa till det vid luckor och gångjärn.
Henrik Nord som driver Rydsgårds Hästtransportcenter har några knep för att få loss bromsarna.
– Det som händer med bromsarna är egentligen inte att de fryser utan att det bildas ytlig rost som gör att bromsbackarna fastnar vid bromsskivorna. Detta sker lättare vid lägre temperaturer och därför uppfattar nog många att det har med kylan att göra, förklarar han.
Kör fram efter backning
För att undvika att detta händer ska du se till att bromsbackarna inte ligger emot skivorna under längre perioder. Därför är det en dålig idé att dra åt handbromsen på ett släp vintertid om det ska stå stilla en längre period. Använd i stället plastklossar eller en regel som stoppar hjulen så att släpet inte kan rulla iväg.
Många backar in släpet på platsen där det ska parkeras. När du backar med släp trycks påskjutsbromsen ihop och bromsarna ligger an. Bromsen ska sedan lossna och påskjutsbromsen dra ut sig själv, men ofta händer inte det.
Ta alltid för vana att köra fram lite efter att du har backat för att dra ut påskjutsbromsen med bilen. Då blir avståndet mellan bromsbackar och bromsskivor större och risken att de fastnar minskar.
– För den som använder sitt släp var och varannan dag är detta inte något problem, säger Henrik Nord. Kör du flera gånger i veckan kan du dra åt handbromsen också. Men blir släpet ståendes någon eller några veckor är det klokt att tänka sig för och det här är bra rutiner att ha.
Avråder från att slå på fälgen
Ett vanligt sätt att lossa bromsar som fastnat är att ta en slägga eller liknande och slå på fälgen. Det avråder Henrik Nord bestämt ifrån.
– Ska du slå loss dem genom fälgen krävs så mycket kraft och risken att du har sönder fälg, bultar eller något annat är stor. Om du i stället knackar på rätt ställe, direkt där det sitter fast, krävs det inte mycket kraft alls. Ett enkelt slag mot/på bromsskölden, alltså bromstrummans baksida, får de flesta bromsbackar att släppa.
Ett annat sätt att lossa bromsarna är att backa loss dem. Du backar helt enkelt med släpet på en yta med hög friktion för att få bromsen att lossna. Men inte heller detta tycker Henrik är helt optimalt.
– Det är latmanssättet att lösa problemet, och jag erkänner att även jag gör så ibland. Men du ska veta att det finns en risk med detta. Bromsbeläggen är limmade och det finns en risk att de lossnar. Då måste beläggen bytas och det kostar pengar. Det spelar ingen roll om de är nyligen bytta, de måste ändå ersättas med nya.
Så får du bakluckan
att klara vintern
Under vintern är risken stor att snö och is fastnar i nederkanten av bakluckan på släpet och gör den svår att stänga. Bara lite is längst ner kan ställa till stora problem.
Du kan faktiskt kan ha sönder luckan rejält om du tar i och stänger med handkraft trots att det tar emot. Eftersom luckan är stor och tung får du en rejäl hävstångskraft.
Här är tricken för att hålla så rent det bara går:
• Använd en lättflytande krypolja, till exempel 5-56 för att smörja gångjärnen och hålla dem rena. Fördelen med en sådan är att smuts inte fäster i den och den driver bort fukt.
• Se till att hålla skarven mellan luckan och golvet så ren som möjligt. Ha alltid med dig redskap för att göra rent där om du åker iväg på träning när det är kallt. En sprayflaska med koncentrerad spolarvätska kan hjälpa dig att smälta is och fastfruset bajs.
• Ett släp med dörrar i stället för baklem kan vara ett alternativ för den som kör mycket i kyla och tycker det här är besvärligt – där blir det inte lika stora problem.
Artikeln publicerades första gången i Ridsport nr 1/2019.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på