StafettpinnenStafettpinnen är serien där en ridsportprofil svarar på aktuella frågor och skickar egna frågor vidare till en
annan profil, som intervjuas i nästa nummer. Denna gång är det banbyggaren Sara Brink som bland annat tycker till om det nya betalsystemet i TDB.
Sara Brink: ”Kravspecen borde varit tydligare”
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
I serien Stafettpinnen skickade Lena Zeiloth i förra numret pinnen vidare till Sara Brink, A-banbyggare i hoppning från Norrköping.
Vad tycker du om det nya betalsystemet i TDB?
– Det var nödvändigt att ändra det gamla systemet då Ridsportförbundet inte får och ska agera bank. Man kunde önska att kravspecen mot Swedbank Pay hade varit tydligare, så att funktioner som till exempel varukorg skulle ha fungerat från första början.
– Processen för arrangörerna att få tillgång till Swedbank Pay har också varit långdragen och krånglig. Sedan tycker jag att kostnaden för arrangörer att anordna tävlingar idag är alldeles för hög. Med Swedbank Pay tillkommer dessutom en procentsats på anmälningsbeloppet som gör att de administrativa kostnaderna för en arrangör kan uppgå till så mycket som 45 kr per start.
Hur påverkar tävlingsstoppet på grund av corona den nya unghästtävlingen Global Trucks Youngster Tour?
– Självklart jättemycket. Tanken var att börja med lite lägre höjder på kvalet i april, stegra svårighetsgraden ett litet snäpp till andra kvalet i maj och ytterligare fem centimeter till det tredje kvalet i juni med final under SM-veckan i Norrköping.
– Vi har flyttat fram finalen till Norrköping Horse Show vecka 36 i september och följer utvecklingen i Sverige och SvRF:s rekommendationer innan vi slutligen bestämmer kvaldatum.
Hur spår du som banbyggare att utvecklingen av hoppsporten kommer att bli framöver med banbyggnad, tid etcetera?
– Tror inte toppsporten kan göras så mycket svårare rent tekniskt utan att det går ut över hästarna. Tiden är en parameter på precis samma sätt som teknisk svårighet, höjd och längd på hindren. Det är viktigt att tiden inte blir en för svår parameter i ”fel klasser” utan att den används på ett korrekt sätt.
– En sak som är viktigt är att banbyggarna håller rätt nivå för den klass de ska bygga. Unghästklasser måste vara utformade så att de ger mod och trygghet till de unga hästarna. Då kommer de att kunna prestera och bygga upp ett gott självförtroende som de har med sig när det sedan väl gäller och de ställs inför en större uppgift.
– Tror att det vore bra att införa ett mentorssystem bland banbyggarna. Då kan de mindre rutinerade banbyggarna bolla skisser och idéer innan tävling med någon mer erfaren och på så sätt undvika de största misstagen på tävling. Genom att hjälpas åt att utveckla banbyggarkåren kommer vi i en förlängning att få bättre kvalitet på alla tävlingsnivåer. Hellre förebygga än att gnälla efteråt. Jag brukar säga att man aldrig blir bättre i sin egen ankdamm, därför behöver vi uppmuntra till att ta hjälp och bolla idéer.
Vem skickar du stafettpinnen till?
– Till hoppryttaren och B-tränaren Fredrik Spetz.
Fakta
Sara Brink
Namn: Sara Brink.
Bor: Norrköping.
Gör: Banbyggare och företagare.
Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 7/2020.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på