InternationelltKort efter att Daniel Bachmann Andersen ridit hem en andraplats i världscupdressyren i Herning, lämnade hans OS-silvermedaljör Vayron danskens gård - hingstens tyska ägare vill ha honom på hemmaplan.
Tyska ägarna tar hem danska silverhästen

Vayron (WESTF hingst f -11, e Vitalis-Gloster, uppf Heinrich Sterthoff) hann göra två internationella mästerskapsstarter med Daniel Bachmann Andersen, vilket resulterade i ett lagsilver på OS och ett lagbrons på EM förra året.
Den danske landslagsryttaren tog över tyglarna på den store hingsten efter tyska Helen Langehanenberg, och ekipaget har det senaste året radat upp topplaceringar.
Under måndagen lämnade Vayron Bachmann Andersen för att återvända hem till sina ägare, Sandra och Rudolf Spiekermann, i Tyskland. I en intervju med St Georg berättar de om beslutet.
– Vi har haft Vayron sedan han var föl och vi är mycket tacksamma mot Daniel för att han tagit honom så här långt. OS var målet, och det blir svårt att toppa det.
De vill nu få hem hingsten för att kunna vara mer delaktiga i hans vardag.
– Vi såg bara vår häst två-tre gånger om året, vi hade knappt någon koppling till vår häst längre. Det är därför vi tog hem honom nu, säger de och tillägger att det ännu inte är klart vem som ska rida Vayron – men att det med stor säkerhet blir en tysk ryttare.
Paret Spiekermann öppnar även dörren för en avelskarriär för den 13-årige licensierade hingsten.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.












Följ Ridsport på