Del 5 av 6: Knäckta utomlands"Jag tror att branschen lider av ett dåligt rykte för att vissa arbetsgivare har utnyttjat människor som arbetar hårt och älskar det de gör", säger Andreas Helgstrand vid Helgstrand Dressage i Danmark, och berättar att vid deras anläggning lägger de stor vikt vid att ha en miljö där människor kan lära av varandra.
”Kanske är det äntligen på väg att förändras”
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Helgstrand Dressage är ett av världens främsta handelsstall och säljer topphästar över hela världen. Cirka 100 anställda arbetar på anläggningen i Danmark där 300 hästar finns i träning.
Helgstrand Dressage lägger flitigt upp inlägg om saluhästar på Facebook, men det dyker även upp inlägg om Helgstrands anställda. Det kan vara en beridare, groom, gårdsmästare eller någon annan, som presenteras i uppskattande ordalag. Ridsport fick ett snack med Andreas Helgstrand om hans roll som arbetsgivare.
Vilken betydelse har de anställda?
– De betyder allt – utan dem hade vi inte kunnat driva ett sådant framgångsrikt företag. Ryttarna och hästskötarna är själva hjärtat i verksamheten.
Vad är ditt intryck av unga människor som vill arbeta på Helgstrand?
– De brinner för sporten och du känner verkligen vilken drivkraft de har när du träffar dem första gången. De kommer inte bara hit för att få ett jobb, utan för att de vill bli bättre och lära sig av några av de bästa ryttarna och hästskötarna i världen, och skapa värdefulla vänskaper. Vi söker nästan aldrig efter ny personal, det går från mun till mun att det är ett bra ställe att jobba på. Rekommendationer som sprids på det sättet är något som vi som företag värdesätter väldigt högt.
Hur ser er personalpolicy ut?
– Vi lägger stor vikt vid att ha en miljö där människor kan lära av varandra. Exempelvis instruerar våra beridare varandra och våra hästskötare kan ha en workshop med våra veterinärer. Vi försöker också hitta andra uppgifter till anställda som söker nya utmaningar, eller sätt att förbättra deras kompetens i någon riktning för att behålla dem i teamet.
Har ni tydliga kontrakt?
– Ja, det har vi. Varje detalj specificeras.
Vad är tanken bakom Facebookinläggen om er personal?
– Helgstrands framgångar är resultatet av det fantastiska jobb som våra anställda gör. Därför vill vi sätta fokus på dem och berätta alla goda historier. Vi tänker också att det kan gynna våra anställdas framtida karriärer. Eftersom de gör ett så bra jobb för oss, vill vi ge något tillbaka. Samtidigt gynnar det också hur vi uppfattas som företag.
Är det viktigt att vara en bra arbetsgivare?
– Givetvis! Vi vill locka de allra bästa till oss, eftersom vi har en vision om att bli det största hästföretaget i världen. För att lyckas med det behöver vi inte bara ha de bästa hästarna, vi måste också erbjuda goda arbetsvillkor.
Vad tänker du om att unga människor behandlas illa i vissa stall?
– Jag tror att branschen fortfarande lider av ett dåligt rykte för att vissa arbetsgivare har utnyttjat folk som arbetar hårt och älskar det de gör. För egen del har jag inte hört om några professionella stall som behandlar anställda illa på länge. Kanske är det äntligen på väg att förändras.
Fakta
Om du behöver prata:
Jourhavande medmänniska: 08 – 702 16 80
Öppet dagligen kl. 21.00 – 06.00
Mind: 90 101
chat.mind.se
Öppet dygnet runt.
Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 14/2020.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på