Hästliv
14 januari 10:58
Ridsportplus

”Kunden ska vänta sig en bra uppbackning”

Brandförsäkring"Det är när det värsta har hänt som vi ska levererar den tjänst kunden betalt för". Det säger Peter Birch-Jensen, verksamhetsutvecklare inom skadeförebygg lantbruk på Länsförsäkringar.

”Kunden ska vänta sig en bra uppbackning”
Det är viktigt att få ut skade­reglerare snabbt efter en brand, då en del av det skadade kan behöva saneras omedelbart. Foto: Shutterstock

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Peter Birch-Jensen kan inte svara på frågor i enskilda försäkringsärenden men berättar om de olika stegen efter en brand.

    – Redan i samband med branden har räddningstjänsten med sig en restvärdesledare som direkt kan se vad som måste saneras av det som räddats. Sadlar och annat som utsatts för brandrök kan behöva snabb sanering för att inte förstöras.

    Senast dagen efter en brand kommer försäkringsbolagets skadereglerare ut och hjälper gårdsägaren med det mest akuta.

    – Om hästar behöver tillfällig uppstallning kan Länsförsäkringar vara med och betala hyreskostnaden, och om det handlar om inackorderade hästar finns det en driftavbrottsförsäkring om man är företagare.

    Peter Birch-jensen
    Peter Birch-Jensen, verksamhetsutvecklare inom skadeförebygg lantbruk på Länsförsäkringar.

    – Men viktigt är att man har anmält en korrekt nivå på sin omsättning, och att man har ordning på sin bokföring medfakturor och kvitton, säger Peter Birch-Jensen.

    Försäkringen täcker också kostnader för omhändertagande av döda hästar och röjning av brandplatsen. Men just hästen behöver som alltid sin egen försäkring.

    Länsförsäkringar behöver sedan göra en kostnadskalkyl för återställandet och tar därför in offerter från tre eller fyra byggföretag.

    – Kunden kan sedan välja att bygga i annan regi, men vi måste ha in uppgifter om kostnaden, och blir det stora förändringar i bygget får kunden vara beredd att betala en del själv.

    Anses man som en besvärlig kund om man vill göra delar av jobbet själv?

    – Nej, och då betalas ersättningen ut löpande. 

    Hur mycket stöd kan man räkna med från Länsförsäkringar i processen?

    – Man kan vänta sig bra uppbackning. Det är när det värsta har hänt som vi ska leverera den tjänst kunden betalt för. Länsförsäkringar sitter på ”plånboken” men kunden vet oftast bäst vad som behöver göras.

    Om man inte tycker att man får det stödet, kan man få en annan skadereglerare då?

    – Om det skär sig mellan kund och skade-reglerare så får vi se över vilka möjligheter det finns att lösa problemen. Att våra kunder är nöjda med våra tjänster är otroligt viktigt för oss. 

    Fotnot: Försäkringsbolagen följer polisens arbete med att ta reda på brandorsak, och går i en del fall vidare och utreder vidare om polisen inte kommer fram till någon tydlig brandorsak. 

    Den här artikeln publicerades först i Ridsport nr 21/2023.

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 102 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden