Sportnytt
27 juli 2021 20:22
Ridsportplus

Reklamförbud eller inte? Detta gäller för OS-ryttarna

OS i TokyoHästarna får ändrade namn. Ryttarna får inte nämna sina sponsorer på sociala medier – men samtidigt förekommer reklam på kläder och schabrak. Hur går det ihop?

Reklamförbud eller inte? Detta gäller för OS-ryttarna
Den tyska ryttaren Jessica von Bredow-Werndl har reklam både på ridbyxor och TSF Daleras schabrak. Foto: FEI/Shannon Brinkman

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Ryttarna får inte nämna sina personliga sponsorer på sociala medier, och hästarna får inte ha namn kopplade till företag. Det är bara några av reglerna som gäller före, under och även några dagar efter OS.

    Allt handlar om att företag som vill synas på OS måste vara OS-partners på ena eller andra sättet, förklarar Lars Markusson, mediechef på Sveriges Olympiska Kommitté SOK.

    − Det finns olika nivåer av sponsring. Ett antal företag är huvudsponsorer till IOK, Internationella Olympiska Kommittén. Sedan kan du vara partner till SOK, vilket är lite billigare, och det finns olika typer av partnerskap.

    Lars.markusson.sok
    Lars Markusson, mediechef på Sveriges Olympiska Kommitté. Foto: SOK

    − Ett företag eller organisation kan exempelvis vara partner i ett visst projekt. SOK har också samarbete med olika organisationer som UN Women, UNHCR och Civil Rights Defenders, säger Lars Markusson.

    Huvudpartners och teampartners

    Varje nations OS-kommitté har alltså sin uppsättning partners eller sponsorer. På SOK:s lista finns fyra huvudpartners, ett bilmärke, ett skandinaviskt flygbolag, ett spelföretag, samt ett klädföretag. Som teampartners finns bland annat en bank, en hotellkedja och ett byggföretag.

    Något företag med tydliga kopplingar till ridsporten finns inte, och därmed heller ingen ridsportkopplad reklam på de svenska ryttarna.

    Utformningen av reklamen är reglerad

    Annat är det med de tyska ryttarna, eftersom den tyska OS-kommittén har ett par ridsportföretag bland sina partners. Detta återspeglas på de tyska ryttarnas kläder och schabrak.

    − Sedan finns det ett regelverk för hur reklamen ska utformas, och i vilka moment kläder med reklam får bäras, säger Lars Markusson.

    Den olympiska perioden

    Deltagarna på ett OS får inte heller nämna sina egna samarbetspartners i sociala medier under ”den olympiska perioden”.

    IOK har definierat den olympiska perioden som varande från nio dagar före invigningsdagen till och med tre dagar efter avslutningsdagen. På SOK:s hemsida kan man läsa följande:
    ”Under den olympiska perioden är allmänhetens och medias fokus på OS så stort att alla som är med i OS-truppen är att betrakta som ’olympiskt kopplade’. De anses helt enkelt skapa en association till OS, oavsett om sammanhanget i övrigt har med OS att göra eller inte.

    Det innebär att ingen i truppen, varken aktiva eller ledare, får förekomma i kommersiella sammanhang (varken online eller offline) under denna period utan överenskommelse med SOK. Det är till exempel inte tillåtet för en aktiv att, under OS-perioden, medverka i en personlig sponsors marknadsföring, om företaget inte är sponsor till SOK eller IOK.”

    Det värsta som kan hända är att man förlorar sin ackreditering
    Lars Markusson

    Vad händer då om en deltagare bryter mot detta regelverk?
    − Det värsta som kan hända är att man förlorar sin ackreditering, alltså utesluts ur OS. Men det första steget är att deltagaren ombeds ta bort det som är fel, säger Lars Markusson.

    SOK har på olika sätt informerat både idrottare och deras team om vilka regler som gäller.
    − Såvitt jag känner till har vi inte haft några brott mot regelverket i den svenska truppen, säger Lars Markusson.

    Här hittar du mer om SOK och partnerskap

    Läs mer om varumärket hos SOK

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 99 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden