Sverige
18 oktober 11:48
Ridsportplus

Reklamombudsmannen: ”Det som påstås måste kunna styrkas”

Osäker säkerhetSäkrare, bättre, snyggare. Superlativen är många när företag marknadsför sina produkter. Men marknadsföringen i Sverige är reglerad av både lagar och regler. Ridsport har pratat med Elisabeth Trotzig på Reklamombudsmannen om hur säkerhetsstigbyglar får marknadsföras.

Reklamombudsmannen: ”Det som påstås måste kunna styrkas”
Elisabeth Trotzig, Reklamombudsmannen. Foto: Bugge Woldner

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

Säkerhet är ett ledord i många av tillverkarnas marknadsföring. Elisabeth Trotzig på Reklamombudmannen svarar på om det är rätt eller fel.

Vad får företag egentligen säga i sin marknadsföring?
– Reklam ska vara schysst och rättvisande, den får inte heller vara utformad på ett oetiskt sätt, till exempel vara stötande eller diskriminerande. Grundprincipen är att all reklam ska stämma överens med god marknadsföringssed och vara korrekt och vederhäftig. Vid bedömningen av om reklam är vederhäftig utgår vi från vilket hel-hetsintryck som förmedlas och hur det uppfattas av en genomsnittskonsument i den målgrupp som reklamen riktar sig till, säger hon.

Får företag marknadsföra något som till exempel ”säkraste på marknaden”?
– Det som påstås i reklam måste vara sant och ge en generellt rättvisande totalbild. Det som påstås i reklamen måste också kunna styrkas. Det är alltså annonsören som ska kunna bevisa att det som påstås är sant annars är reklamen vilseledande och strider mot marknadsföringslagen. Samma regel finns i näringslivets etiska kod Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler), som är det regelverk som Reklamombudsmannen tillämpar i sin prövning.
– ”Säkraste” ger intryck av att annonsören kan erbjuda den generellt sett säkraste produkten i sitt slag på marknaden. Superlativer uppfattas i stor utsträckning ordagrant, så beviskravet är högt.
– Intyg, tester eller liknande skapar ofta ett speciellt förtroende hos konsumenten. Det är därför viktigt att annonsören kan styrka att det som framgår av intyg, tester eller liknande faktiskt stämmer.

Hur ska konsumenten tänka?
– Du bör vara uppmärksam och gärna inhämta mer information om varan, till exempel göra en sökning på nätet, om du är tveksam till om det som sägs i reklamen verkligen stämmer.
– Om du som konsument upplever att reklamen inte stämmer kan du alltid anmäla den till Reklamombudsmannen för prövning.

Fakta

Det här är Reklamombudsmannen:

Stiftelsen Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering som prövar anmäld reklam enligt Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Stiftelsen har två prövande instanser: Reklamombudsmannen (RO) och Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON). RO och RON prövar kommersiell reklam riktad mot den svenska marknaden och vägleder marknadens aktörer.

Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 17/2020.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 100 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 122 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

59:- i månaden