Sverige
25 september 2017 11:02

Sveriges Radio granskar fenomenet räddningshästar

Den till synes goda gärningen att rädda hästar i andra länder från att fara illa eller från slakt har i flera fall förvandlats till ett förlängt lidande för hästarna.
Sveriges Radio publicerar i dag en granskning av fenomenet. Ridsport har pratat med flera inblandade.

Sveriges Radio granskar fenomenet räddningshästar
Sveriges Radios granskande program Kaliber har tittat på fenomenet med så kallade räddningshästar och hittat ett stort antal smittade och skadade hästar, tveksamma transporter och förmedlare som inte vill ta ansvar när de ofta utländska hästarna väl landat på svensk mark. Getty Images/iStockphoto

Ett förlängt lidande hos hästar som redan har skador, fruktade smittor, tveksamma transporter, veterinärräkningar, insamlade välgörenhetspengar som går till hästaffärer och förmedlare som inte tycker att de har något ansvar.
Det är vad som har kommit fram när Sveriges Radios granskande program Kaliber har tittat på fenomenet med så kallade räddningshästar.

Motivet – att rädda hästar
Det handlar om att rädda hästar från slakt och dåliga förhållande till Sverige och fenomenet tog fart för några år sedan, bland annat med så kallade slaktföl. Detta är föl av utrotningshotade raser, främst i Österrike, som föds upp med EU-stöd och sedan slaktas på hösten.
Men det handlar också om hästar av alla möjliga raser från slakterier, marknader och auktioner runt om i Europa.

Kroniska skador och smittsamma sjukdomar
När Sveriges Radios granskande program Kaliber tittade närmare på det har det hittats ungefär 30 hästar som har kommit till Sverige som räddningshästar med kroniska skador och allvarliga smittsamma sjukdomar – främst kvarka – sedan hösten 2015. Flera av dem har fått avlivas kort efter ankomsten till Sverige av djurskyddsskäl då de har haft sådana skador och defekter att de inte kan ha ett bra hästliv. Exakt hur många hästar som har kommit in totalt på det här sättet är svårt att avgöra, men Kaliber uppskattar att det rör sig om mellan 200 och 400 stycken.

En ond gärning snarare än en god
Sådana här räddningsaktioner börjar ofta på sociala medier.
– På Facebook så får vi upp i vårt flöde dagligen rädda gatuhundar från Turkiet, adoptera en fin hund, adoptera ett föl, adoptera en häst, säger Mattias Gårdlund som är djurskyddsinspektör i Skåne till Kaliber.
– Och ifrågasätter man inte egentligen vad det här kan leda till då kanske man bara tror att man gör en god gärning, men jag tror att man ofta gör en ond gärning genom sitt stora hjärta.
I flera fall har transporterna av de här hästarna varit ett problem, de har inte alltid gått rätt till och orsakat stress hos hästarna och denna stress har i sin tur utlöst sjukdomar.
Det pågår bland annat en förundersökning där en chaufför är misstänkt för djurplågeri efter att ha transporterat räddningshästar från Holland till Sverige förra året.

Det är köparens ansvar”
Det är framförallt privatpersoner och löst sammansatta grupper som har ägnat eller ägnar sig åt att på olika sätt rädda hästar till Sverige. Det finns också en förening som bildades i januari, Rescue Horses.
Föreningens ordförande Sofia Hellberg säger till Kaliber att Rescue Horses inte har något ansvar för i vilket skick hästarna som kommer till Sverige genom förenings kontakter är i då de inte förmedlar några hästar utan enbart kontakter till andra förmedlare.
– Vi är väldigt noggranna med att poängtera för dem som vill köpa en häst på det här viset att det är helt och hållet deras ansvar. Du köper liksom en häst på postorder och det kan komma vad som helst, säger hon till Kaliber.

Flera nöjda med sina hästar
Det finns också flera fall med lyckade räddningsaktioner och hästägare som är glada och nöjda över sina räddningshästar.
Och Rescue Horses sekreterare Lovisa Brundell tycker att det betyder mycket med varje häst de kan hjälpa till ett bättre liv.
– Det finns något fantastiskt i det lilla också, i det enskilda livet. Underverk behöver inte vara storskaliga, det kan fortfarande spela all roll för den enskilda individen, säger hon till Kaliber.

Tänk efter före
Men den som vill ta hand om en räddningshäst har många anledningar att tänka efter före säger djurskyddsinspektör Mattias Gårdlund till Kaliber:
– Det svåra är ju att om vi ska rädda djur som far illa i andra länder så måste vi ju fråga oss till vilket pris gör vi det här och är det möjligt. Den som vill rädda djur från slakt ska stå fri att göra det. Men ska man göra det ska man göra det på ett korrekt sätt, man ska transportera djuren på helt korrekta sätt, med de vilotider på både chaufför och hästar som krävs.

Hela Kalibers granskning av fenomenet Räddningshästar finns att höra här.
Ridsport har pratat med en kvinna som ville vara med och rädda hästar men som råkade riktigt illa ut.
Vi har också intervjuat företrädare för en av de mest framträdande organisationerna som importerar slakthästar till Sverige, läs mer här.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 100 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 122 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

59:- i månaden