Nästa år kommer ett uppdaterat tävlingsreglemente i Tyskland. Ett förtydligande kring hur nosgrimmor spänns finns med, likaså nyheten om bettlöst tävlande.
Tyskland introducerar bettlösa klasser nästa år
Det tyska ridsportförbundet ger ut ett uppdaterat tävlingsreglemente nästa år och ändringar och nyheter publiceras fortlöpande på förbundets hemsida.
Det nya reglementet kommer innehålla ett förtydligande kring hur nosgrimman ska spännas. ”Nosgrimman ska ligga an lätt och får inte störa andningen eller hindra att hästen tuggar. Nosgrimman tjänar inte sitt syfte, att hålla bettet stilla på plats i hästens mun, om den är för löst eller för hårt spänd.” Samtidigt intensifieras kontrollen på tävlingsplatsen och en domare ska hålla uppsikt över varje framridningsbana.
Bettlöst på speciella tävlingar
Den stora nyheten är att förbundet har beslutat att under vissa premisser tillåta bettlöst tävlande från och med 2018. Vid speciella tävlingar kommer de startande att rida på något av de bettlösa huvudlag som finns med i det urval som förbundet har gjort eller med halsring.
Godkänd utrustning är exempelvis bettlöst träns, sidepull, ridkapson samt mjukt hackamore. Det kommer alltså inte vara valfri betsling – i en bettlös klass startar alla enbart på bettlöst.
Ja i Danmark, nej i Sverige
I Danmark tillåts redan i år bettlösa tävlingar på lägre nivåer på försök och nästa år öppnar danska ridförbundet i sitt reglemente för tävling på lägre nivåer utan bett. Även i Holland finns möjligheten finns den möjligheten seda några år.
Här hemma fortsätter diskussionen om fördelarna med att rida utan bett, men det är enligt tävlingsreglementet inte tillåtet att tävla på bettlösa huvudlag och idéer kring bettlöst tävlande har hittills avvisats.
Klubbar kan på eget initiativ anordna på bettlösa klasser på klubbnivå, som exempelvis Tågarpsortens RF gjorde i höstas.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på