Egentligen är jag världens sämsta på detta, jag får nämligen alltid en viss ångest av blotta tanken på att sälja en häst, men samtidigt så kan jag inte spara alla och faktum är att detta ingår att vara uppfödare – oavsett om man vill eller inte.
Ska man kunna leva på sitt yrke så krävs det att man säljer sin produkt, så enkelt är det.
Nu finns det personer som är betydligt bättre på att marknadsföra sina uppfödningar än vad jag är, men jag kan i alla fall dela med mig av de sakerna som har fungerat för mig.
Jag har en otroligt stor glädje av sociala medier när det kommer till försäljning eller köp. Det är en bra plattform att kunna nå ut till likasinnade. Oftast finns det grupper där människor samlas för de har avkommor efter samma hingst och de grupperna har i alla fall hjälpt mig att vidga mina kontaktnät. Många av dessa grupper innehåller även köpsugna spekulanter, då de oftast söker en avkomma efter en specifik hingst.
- Video, en bra video gör så mycket när man ska marknadsföra sin avel och uppfödningar. Det finns massor med videos där ute på hästar och här tror jag det är viktigt att kunna se vad personer inom grenen gillar. Kanske se över vad man själv gillar för video när man kollar på andras hästar.
- Har jag en fin video på ett föl eller en uppfödning så brukar jag tagga personer som kan vara relevant, till exempel hingsthållaren till avkomman. Har man tur så kanske de delar din video så du når ut till personer som du normalt sett inte når ut till. Dock gäller det att inte överdriva, lagom med taggningar är bäst så man inte bombarderar de andras notiser.
- Hel och ren är så viktigt. Se gärna till att visa hästen hel och ren, gärna i en så sparsam miljö som möjligt. Filma gärna lite men ofta så du verkligen får till det du önskar. För mig så behöver filmen inte vara så lång, det räcker med att väcka ett intresse. Välj foto och film med omsorg, är man osäker om de är tillräckligt bra – fråga en god vän som är insatt.
- Be folk att dela dina inlägg. Det kan vara ett känsligt ämne, men frågan är alltid fri. Om du inte vågar fråga personer direkt, så kan du skriva direkt i inlägget att det är uppskattat om folk vill dela.
- Ha en genomtänkt marknadsföringsstrategi. Det är så viktigt att du känner till din kundkrets, vad de söker och vad de önskar se. Vissa vill ha hanteringsvideo, andra räcker det med samtliga gångarter samt skritt framifrån och bakifrån och vissa önskar se hästen när den hoppar. Det är olika beroende på hur marknaden ser ut för just din inriktning.
- Ha en röd tråd. Vissa bilder eller videos kan jag se direkt vem som uppfödaren är, utan att behöva se namnet. Det är inte genom hästen som jag kan se det, utan genom personens sätt att fotografera eller filma. Alltid väldigt vackra bilder (oftast tagna på samma plats) och filmerna är verkligen välarbetade.
Har man en bra marknadsföringsstrategi och ett bra kontaktnät så når man ut. Sen är det skillnad om man önskar nå ut mer nationellt eller internationellt. För att kunna attrahera den internationella marknaden har stamtavlan en viss betydelse.
Man ska välja hingst med hjärtat.
Emelie Röstad
Vissa fäder är mer attraktiva än andra, så vida det är ett sto eller hingst. Folk har ju sin vision, gren samt smak och den kan skilja sig rejält mellan landsgränserna. Men jag upplever att det är lättare att nå ut till den internationella marknaden om man har en internationell stam. Nu uppmanar jag inte att man ska avla för marknadens skull, utan man ska välja hingst med hjärtat.
En annan sak som jag också har lagt märke till är mödernelinjen. En bra stostam är alltid eftertraktat och det är inte enbart inom hoppaveln där prestation är viktigt. Det är attraktivt med en stostam där släktingar eller avkommor har presterat väl. Jag har själv förmånen att redan ha en väluppbyggd mödernelinje, men det var också ett medvetet val som jag gjorde när jag började leta avelssto. Jag ville nämligen få en bra start på min uppfödarkarriär.
Vilket priset blir är det helt enkelt marknaden som styr.
Emelie Röstad
En annan svår fråga som jag oftast själv kämpar med är prissättning. Tycker nämligen själv att det är svårt att sätta ett bra pris på en häst. Som uppfödare/ägare så vill man ha så högt pris som möjligt och som köpare önskar man så lågt pris det bara går.
Vilket priset blir är det helt enkelt marknaden som styr. Ibland går man back och ibland går man med vinst. Det är så många faktorer som spelar roll när man ska prissätta sin häst, så som exempelvis kvalitén hos hästen, marknadens betalningsvilja, hur stor efterfrågan är på den typen av häst, hur snabbt du önskar sälja med mera.
Nedan kan du se ett klipp på fölet Maleficent HH e Freetown-Franklin.
Det gäller att kunna vara ärlig och transparant mot sig själv när man prissätter. Kanske till och med fråga sig vad man själv skulle vara beredd att betala för den typen av häst och försöka hitta ett mellanläge. Genom att ha en bra marknadsföringsstrategi, kundanalys, prissättningsnivå samt kontaktnät ökar man inte bara chanserna att nå ut till nya intressenter. Man förvaltar nämligen även sitt företagsnamn och skapar ett varumärke kring sitt avelsarbete.
Önskar man ta steget ytterligare eller inser man att något brister och man når inte ut som man önskar, så brukar jag använda mig utav den klassiska SWOT-analysen. SWOT använder jag själv regelbundet för att försöka hitta olika sätt att kunna utvecklas på. För de som inte känner till SWOT, så står det för Strengths (styrka), Weaknesses (svagheter), Opportunites (möjligheter) och Threats (hot). Här är några frågor som man kan ställa sig när man gör en SWOT-analys;
- Vad är unikt med min verksamhet/mitt avelsarbete?
- Vad gör jag som är bra?
- Vad skulle jag kunna förbättra?
- Vilka resurser krävs det för att ta nästa steg?
- Efterfrågar marknaden den typ av häst som jag föder upp?
- Vad är mitt mål med året?
- Vilka förändringar i marknaden kan ge anledning till oro?
- Vad kommer marknaden att efterfråga om 5 år?
SWOT-analys behöver inte enbart appliceras på ens verksamhet utan även på självaste aveln, principen är egentligen densamma. Vad har stoet för styrkor, svagheter, möjligheter och hot. Låt mig förklara; stoets styrkor och svagheter tänker de flesta uppfödare på när de ska börja scanna marknaden efter lämplig hingst och där tittar man på styrkor och svagheter hos själva stoet; vad är hon bra på och vad är hon mindre bra på.
Sedan finns den viktigaste aspekten av alla; att hålla kunden nöjd.
Emelie Röstad
Mest av allt så handlar det om att analysera vad ens mål med avkomman är och hur marknaden ser ut för den typen av häst. Har stoet verkligen de egenskaperna som marknaden efterfrågar? Om det blir ett stoföl som du tänkte sätta i avel, så kan det vara bra att fundera på om hon kommer kunna stärka din nuvarande avel.
Hur ser blodslinjen ut vid eventuellt framtida hingstval? Önskar du sälja avkomman så är det även lämpligt att fundera på eventuella ”hot” på marknaden. Hur ser marknaden ut när avkomman ska säljas, kanske du planera att sälja först när den är 3 år – går den att sälja när avkomman är 3 år och vad krävs av hästen?
Genom detta undviker man att stå där med en uppfödning som inte är säljbar och förhoppningsvis tjänar man en liten slant på hästen eller förbättrar sitt avelsmaterial.
Sedan finns den viktigaste aspekten av alla; att hålla kunden nöjd. Nu menar jag inte att man ska ge bort sina uppfödningar, men en nöjd kund är förhoppningsvis en återkommande kund och dessutom får man en fantastisk relation med den nya ägaren – vilket är för mig väldigt viktigt! Några av mina köpare har jag utvecklat en riktigt god relation till. Kan till och med sträcka mig till att säga att vi har blivit väldigt goda vänner som kan prata om allt mellan himmeln och jord. Dessutom värmer det så i hjärtat att se ens uppfödning få ett sådant fantastiskt liv hos den nya ägaren.
Önskar ni få fler tips, så rekommenderar jag att lyssna på SWB Podden avsnitt 55, där det diskuteras om just ämnet Köpa och Sälja föl – länk till Spotify. Önskar ni se hur jag gör när jag publicerar mina hästar på sociala medier så finner ni min Instagram här .
/Emelie
Följ Ridsport på