GranskningBåde utbildningsledaren och läraren på elevens skola informerades om upplevelserna i utbildningsstallet. Men någon anmälan gjordes aldrig, trots att elevens uppgifter bedömdes vara trovärdiga.
Läraren: ”Ord står mot ord”

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Den person som var utbildningsledare under elevens tid på skolan berättar att hen stöttade eleven när hon ville byta praktikplats.
– Jag tycker absolut att eleven var trovärdig. Jag visste att hon gjort upp med sig själv var hon stod i hästvälfärdsfrågor. Man behöver en inre kompass, och det tycker jag är starkt att komma till insikt om tidigt. Jag lyssnade på henne och förstod att det inte kändes bra utifrån hennes värderingar, och då räcker det, säger utbildningsledaren.
Menar du att hon var extrem i hästvälfärdsfrågor?
– Inte på något sätt.
Pratade du med stallägaren?
– Inte om hästhållning, jag sade bara att eleven inte tyckte att det kändes bra. Vi gör ju besök på praktikplatser, men vi är ingen polismyndighet. Vi kan inte göra länsstyrelsens jobb och bedöma djurskyddsfrågor. Vi kan bedöma att det inte är lämpligt för den här eleven och det räcker. Min filosofi är att man tänker på den studerande framför allt.
Utbildningsledaren har slutat på skolan, men tycker sig minnas att det inte blev fler praktikanter på det aktuella stallet under hens anställningstid.
– Under min period hade vi inga fler där, om jag minns rätt.
Stallägaren förnekade
Även elevens lärare säger att hen tog kontakt med praktikplatsen.
– Jag berättade elevens version för stallägaren, och att eleven skulle byta praktikplats. Vi gjorde en notis om det från skolans sida, en liten vit flagg på stallet. Det gör vi även med andra praktikplatser om det handlar om till exempel orimliga arbetstider. Jag vet inte om vi hade någon mer elev på det här stallet efter det att eleven bytte praktikplats, säger läraren som inte heller längre är kvar på skolan.
Stallägaren svarade läraren att elevens version inte alls stämde.
– Hen sa att eleven överreagerat och att det inte alls var som eleven berättat. Ord stod mot ord.
Med tanke på hästarnas mående, om det som vittnena berättar är sant, gjorde ni på skolan något annat?
– Som det såg ut för oss då var det svårt att reagera. Jag hade inga befogenheter. Man kan tro på saker på ett privat plan men jag hade inte sett något själv. Ord stod mot ord. Det ligger närmare för kunder eller djurägare att agera, säger läraren.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på