StafettpinnenStafettpinnen är serien där en ridsportprofil svarar på aktuella frågor. Den här gången har turen kommit till banbyggaren Maria Alfredsson, som svarar på frågor om ersättningar till banbyggare.
”Inte dyrare att anlita banbyggare än domare”
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
I vår serie Stafettpinnen skickade Ebba Berglöf pinnen vidare till Maria Alfredsson, ordförande i banbyggnadsnämnden.
Varför är det så dyrt att anlita banbyggare i Sverige?
– Jag tror inte att det är dyrare att anlita en banbyggare än en domare om man räknar på timpenningen. Vi gör otroligt mycket jobb innan vi ens kommer till tävlingsplatsen. Sen är det så klart inte lika mycket med en enstjärnig tävling som en trestjärnig, men på många tävlingar är det otroligt många klasser och startande. Då kan man inte köra på samma uppställning hela tiden utan måste kanske göra om mitt på dagen. Ombyggnaden till omhoppning tar lika lång tid för 50 startande som för 300.
Varför är taxan inte reglerad?
– Jag tror att det är väldigt svårt att avgöra hur mycket tid som går åt inför en tävling. Är det 300 starter är det ungefär 10-12 timmars arbete för mig och så ska jag bygga om till dagen efter och köra dit dagen före. Men man ser bara jobbet vi gör de timmar vi är på plats, inte allt vi förberett hemma. Och som för alla som jobbar kreativt rinner det på ibland men ibland är det också torka. Jag tar betalt per dag, hade jag tagit per timme hade det inte blivit billigare. Dessutom tillhör jag den gamla stammen som anser att föreningarna också ska tjäna pengar, så är det få starter justerar jag ner min taxa.
Vem skickar du pinnen vidare till?
– Hopphästuppfödaren Fredrik Linell.
Fakta
Maria Alfredsson
- Namn: Maria Alfredsson.
- Bor: Kvidinge i Skåne.
- Gör: Banbyggare, tränare, uppfödare och har inackorderingsstall.
Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 15/2021.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på