Hästliv
7 november 13:10
Ridsportplus

Svensk ryttare bötfälld i Danmark

Dyr resaHon hade alla papper i ordning, men fick betala 17 000 danska kronor i böter när hästtransporten stoppades av polisen. Helena Wass är inte den enda att få problem på vägarna i Danmark.

Svensk ryttare bötfälld i Danmark
Den danska polisen bötfällde distansryttaren Helena Wass som var på genomresa på väg till unghäst-VM. Foto: Privat

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du tre möjligheter:

Prenumerera på Ridsport

Resan till unghäst-VM i distansritt i Slovakien i september 2018 fick ett bittert slut. Ett drygt år senare kom domen efter en kontroll på de danska vägarna – 17 000 DK i böter.
– En månadslön, suckar Helena Wass, som med advokathjälp lyckades få ner summan från ursprungliga 31 000 DK.
– Det är absurt. Jag hade alla tillstånd, men hade inte papperen med mig. Kontrollanten ringde länsstyrelsen i Sverige för att få det bekräftat, och fick det. Men det hjälpte inte. De gav mig böter som om jag inte haft tillstånd över huvud taget.

FEI-tävling räknas som ekonomisk verksamhet

Helena Wass var på väg hem med sin häst efter tolvmilaritten i Slovakien. I Danmark blev de stoppade i en kontroll. Polisen tolkade det som att hon skulle ha intyg för ekonomisk verksamhet eftersom hon dels hade deltagit i en FEI-tävling, dels körde bil och transport som stod skrivna på hennes företag – som inte har med häst- eller transportverksamhet att göra.

Danskdom.1002
Helena Wass med sin advokat Eddie Khawaja. Foto: Privat

– Jag hade anmält mitt bolag som transportör hos Jordbruksverket eftersom bolaget äger fordonen. Man får rådet från Jordbruksverket att anmäla sig som transportör oavsett om man är företagare eller privatperson, eftersom det alltid kan räknas som ekonomisk verksamhet utomlands, säger Helena Wass, som också ifrågasätter tolkningen av FEI-statusen.

– Så fort det är en FEI-tävling räknas det som ekonomisk verksamhet i Danmark. Det spelar ingen roll om det är prispengar eller ej, som i mitt fall. De hävdar att hästen kan stiga i värde om det går bra.

Väljer hellre färjan

Fälttävlansryttaren Viktoria Carlerbäck har inte själv haft problem på de danska vägarna. Men hon undviker dem.
– Jag har hört att de lägger mycket krut på detta, och det känns som att de alltid kan hitta något som är fel – färdskrivare, yrkeskompetensbevis, vikten…

Viktoria Carlerbäck bor strax utanför Borås. För henne är färjan ett bra alternativ med tanke på reglerna som säger att hästen måste vila efter åtta timmars resa.
– Jag kör till Trelleborg, sedan vidare till Travemünde. Därifrån är det en dagsetapp till till exempel Rotterdam.

Segersjö, Odensbacken
Viktoria Carlerbäck undviker att köra på de danska vägarna när hon tävlar internationellt. Arkivbild: Roland Thunholm

Noggrann regelkontroll

Katarina Agné på Svenska Ridsportförbundet bekräftar att Danmark kan vara hårda just på sådant som färdskrivare och ekonomisk verksamhet.
– Men egentligen är det inga problem så länge man har koll på vad som gäller. Vi rekommenderar alltid att höra med det nationella ridsportförbundet dit man ska åka. Vi har lite riktlinjer på vår hemsida.

www.ridsport.se nämns särskilt Danmark: ”Det är till exempel bra att veta att Danmark kräver att man har tillstånd för ekonomisk verksamhet för att transportera häst till en FEI-tävling…”
– Att hålla koll tar otroligt mycket tid och energi, kommenterar Viktoria Carlerbäck, och fortsätter:
– Ofta är det Sverige som har tuffast regler, men här känns det som att vi är rätt softa.

Olika tolkningar

Det som krånglar till det är EU-reglerna i sig. David Slottner på Jordbruksverket förklarar att det finns gemensamma regler, men att definitionerna kan tolkas olika.
– Vi har EU-gemensamma regler för ekonomisk verksamhet. Men om det inte handlar om ekonomisk verksamhet bestämmer den egna staten vad som gäller, vilket gör att vi har 28 olika varianter.

David Slottner På Jordbruksverket SjvFoto Sjv P: 2011-02
David Slottner, Jordbruksverket. Foto: SJV

För att komplicera det ytterligare är det inte tydligt definierat vad som är ekonmisk verksamhet.
– Även om man inte har någon sådan verksamhet i Sverige gäller det att kolla vad som gäller i alla länder man passerar, säger David Slottner.

Om de skulle vara extra hårda i Danmark kan han inte svara på, men väl på varför det tycks haka upp sig just där.
– Det är många svenska ryttare som åker dit och många som blir kontrollerade.

Enligt David Slottner förs inga diskussioner på EU-nivå om att se över regelverket.

Helena Wass hoppas ändå på en förändring:
– Jag önskar att de nordiska länderna kunde sätta sig tillsammans och ha en samsyn på EU-reglerna. Jag tycker att om EU-reglerna ska gälla hobbyryttare ska de vara enkla att följa.

Fakta

Resa med häst inom EU

• Det är viktigt att veta är att det är skillnad på vilka regler som gäller för kortare tävlingsresor och för resor för annat ändamål: träning, försäljning, avel med mera.
• Det är också skillnad på reglerna när man anses transportera häst som privatperson eller som ekonomisk verksamhet. Reglerna kan variera i olika EU-länder.
• Om transporten inte sker inom ekonomisk verksamhet gäller varje lands egna regler. Tolkningen av vad som räknas som ekonomisk verksamhet skiljer sig mellan länderna.
• På Jordbruksverkets hemsida finns länkar till
 ansvariga myndigheter i respektive EU-land, under fliken Djur/Resor och transporter.

Källa: Svenska Ridsportförbundet, Jordbruksverket.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 85 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 115 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

Nu från endast 39:-