Träningstips
2 februari 09:55

Pether Markne: ”Sluta i tid – annars kan det vara för sent”

Hoppning med Markne, del 3Att avsluta träningen när det går som bäst kan vara svårare än det låter. Pether Markne delar med sig av sina erfarenheter.
– Med ambition att göra rätt har jag förr om åren gjort fel och tagit hindret "bara en gång till" med rivning som resultat”, säger han i den här artikeln som även innehåller en längre film med övingar.

Pether Markne: ”Sluta i tid – annars kan  det vara för sent”
Avsluta träningen vid minsta tvivel på om det är läge att fortsätta. "Du behöver inte ångra något du inte gjorde", säger Pether Markne. Foto: Roland Thunholm

I del 2 av Pether Marknes hoppskola resonerade han kring att träningen ska vara något positivt för hästen. Han konstaterade att hästen inte ska behöva ta i för mycket i en serie och att de höjder som övningarna ska utföras på bör ta hänsyn till var hästen befinner sig på utbildningsskalan. Även då det gäller hur många gånger en övning ska utföras under ett pass bör anpassas till ekipaget och dess plats på utbildningsskalan.

Sprid riskerna

Att avsluta när det går som bäst är förstås ultimat, men ibland är det svårt att pricka in. Pether Markne tipsar därför om att det är säkrast att avsluta vid minsta tvivel på om det är läge att fortsätta.

– Du behöver inte ångra något du inte gjorde. Om du trots allt gör övningen en gång till och det inte lyckas, måste du göra den igen och kanske igen för att få till det. Det ger lätt en dålig känsla som hänger kvar efter passet.

I stället för att ta övningen den där sista gången rekommenderar han ryttare att lugna sig, vänta någon dag och göra om det vid ett senare pass.

– Det är bättre att sprida risken i stället för att satsa allt på ett pass. Om du väntar till nästa tillfälle vet du att hästen garanterat orkar och då ger du den bättre förutsättningar för att lösa uppgiften.

Pether Markne har lärt sig läxan och vet numera att det lönar sig att ha tålamod till nästa träningstillfälle. Visst kan tuffare pass planeras in för att hästen ska komma upp i en viss puls, men då ska det vara väl genomtänkt. Under ett vanligt vardagspass är det generellt bättre att avbryta snäppet för tidigt än tvärtom.

– I ambition att göra rätt har jag förr om åren gjort fel och tagit hindret ”bara en gång till” med riv som resultat, eftersom hästen var för trött och då bara blev ännu mer spänd. Det är kanske ingen direkt fara, men i vår träning vill vi undvika att ta två steg bakåt. Ge i stället alltid både dig själv och hästen chansen att komma framåt vid varje pass.

Analysera arbetet

Är det något som inte fungerar alls just för dagen kan det vara svårt att sluta när det går som bäst, eftersom den känslan kanske inte infinner sig över huvud taget. Det klokaste är ofta även i det läget att avbryta i stället för att försöka förgäves, vilket kan vara stressande för både häst och ryttare.

Försök igen någon dag senare när ni båda har återhämtat er och ta gärna hjälp av din tränare. Glöm inte att förenkla övningen och se till att exempelvis åtminstone en cavaletti fungerar, även om målet är att genomföra en viss övning med tre cavaletti.

Fakta

Pether Markne

Equestrian Sport
Pether Markne. Foto: Roland Thunholm

Pether Markne har många projekt i gång i sina olika roller inom ridsporten. Han är A-tränare i såväl hoppning som dressyr, författare och driver Markne Academy. Bland eleverna märks landslagsryttarna Malin Baryard Johnsson och Helena Persson. Under sin aktiva karriär tävlade han svår hoppning och deltog i OS i dressyr i Sydney 2000 tillsammans med Amiral.

– Försök inte att ändra hela upplägget eller ditt system bara för att något inte fungerar. Då blir det lätt för splittrat och förvirrat. Många gånger ger ryttare upp och tar till något annat när en övning inte fungerar, men det är viktigt att stanna upp och fundera på varför det inte fungerar. Jag tror att ryttare ibland byter system för ofta och träningen blir då en hemvirkad blandning i stället för ett genomarbetat system, säger Pether Markne.

Hur ofta hoppass ska genomföras beror återigen på ekipagets förutsättningar och utbildning. Ofta är ett riktigt hoppass i veckan ett bra riktmärke, och då helst för tränare. De övningar som Pether Markne delar med sig av i Ridsport görs på låg höjd och kan göras flera gånger i veckan för att få de viktiga grunderna på plats.

– Backa gärna och träna på mindre delar av övningarna om så behövs, för att uppnå ett bättre resultat i slutänden. Fortsätt tänka krypa-gå-springa, precis som jag har pratat om förr. Börja på rätt nivå för att sedan höja svårighetsgraden och förfina utförandet bit för bit.

P: 2016-06
Syftet med denna övning med hinder på en åttvolt är att komma bort från att bli hängade och dragande i tygeln. Hästen ska ”använda” hindren och du ska rida med skänkel och balans. Stina Lillje med Vacheron ILS. Foto: Erik Rundelius

Åttvolt med hinder

Förberedelser
Bygg upp ett räcke på ena diagonalen och en oxer på den andra diagonalen.
Placera ut två markbommar, en 8,5 meter (två språng) före räcket och en 5,5 meter (ett språng) före oxern. Markbommarna kan vara 12,5 meter (tre språng) före hindren för heta hästar.

Skiss Del 3

Önskat utförande
Rid på en åttvolt där du tar diagonal efter diagonal efter diagonal. Hästen ska verkligen använda hindren. Före oxern ska den först ta markbommen, fortsätta med ett helt språng till basen av hindret, arbeta med frambommen, använda ryggen och slutligen arbeta med bakbommen. Känn att du kan landa med hästen utan att händerna hindrar den; håll rak linje och kom upp före svängen. I svängen ska du ha en känsla av att du rider framåt runt den inre skänkeln.

Syfte
I dag kräver sporten att vi kan rida i stor galopp med kontroll utan att ta alltför mycket med händerna. I den här övningen tränar vi på att kunna landa rakt utan att händerna stör och sedan rida genom svängen, som bär upp hästen. Målet är att komma bort från att bli halvståendes i svängen och dragandes i tygeln samtidigt som ekipaget bara transporterar sig genom svängen.

Vanliga fel
1. Hästen känns stark och ryttaren tar därför händerna till hjälp redan i landningen: Det här leder bara till en jakt på vem som hinner först. Ryttaren gör detta för att få kontroll, men försök i stället att låta hästen landa i sin naturliga balans utan att störas av handen. Då får hästen en chans att komma ut med halsen utan att hindras. Hästen som upplevs som stark känns ofta mindre stark om den får något språng på sig efter landningen.

2. Ryttaren har svårt att få till en rak, planerad landning: Ta ut ett riktmärke i svängen att sikta på. Prova även med en bom efter hindren, exempelvis 16,5–17 meter (fyra språng) efter oxern, för att ha något att arbeta vidare mot efter landningen.

3. Den kvicka hästen stressas av markbommarna och blir bara ännu kvickare på ett icke önskvärt sätt: Detta är vanligt förekommande när det gäller hetare hästar och därför lämpar sig bommar framför eller bakom hinder allra bäst för hästar som har ett normalt temperament alternativt är åt det sävligare hållet. För den heta och kvicka hästen, lägg i stället markbommen 12,5 meter framför hindren.

P: 2016-06
Före och efter justering av stigläder. Läng dina läder ett par hål för bättre vinkel och mer avslappnade skänklar. Foto: Erik Rundelius

Tips. Läng dina läder

Pether Markne justerar gärna stiglädren hos eleven vid till exempel små bomövningar. Med ett par håll längre läder rätas höften ut, ryttaren kommer längre fram i sadeln och skänkeln aningen tillbaka.
– Stiglädret är då mer vertikalt i stället för framåtvinklat. Vristen och skänkeln slipper bli spända på samma sätt och det blir en naturligare kontakt mellan hela skänkeln och hästen.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 99 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 119 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

69:- i månaden