SWB Equestrian WeeksPå lördagens kväll hölls en av höjdpunkterna under årets Breeders när brittiska stjärnan Charlotte Dujardin testred de 4-åriga gångartsfinalisterna.
Så var Charlotte Dujardins testridning
Det var elva 4-åringar som ska testridas av världsryttaren som är tillbaka efter tidigare succé.
– Varje gång jag åker hit hoppas jag att jag inte ska trilla av, att det är det värsta som kan hända, sa Charlotte Dujardin när hon började att rida.
Jag vill inte sitta upp och tvinga hästen att göra saker. Charlotte Dujardin.
Hon fick dock andra problem redan på vägen till Flyinge.
– Mitt bagage kom inte fram, det tappades bort i Amsterdam. Så jag har lånat kläder. Inget jag rider i är mina egna kläder, Inte ens underkläderna, fortsatte hon.
Laxton for U var först ut under världsstjärnan som förklarade noga vad hon letar efter hos unga hästar.
– Han skrittar väldigt fint och känns lugn. Jag letar efter en bra karaktär hos hästen, vi tittar ofta bara efter gångarterna. Det är också viktigt, men för mig som ryttare är det viktigt att den har bra karaktär, attityd och är villig att arbeta.
– Jag vill inte sitta upp och tvinga hästen att göra saker.
Rida på volt
Hon förklarade vidare att det är ett bra test på självbärighet hos yngre hästar att rida på volt. Hon testade också vad som händer när hon gav Laxton for U långa tyglar.
– Då faller han isär litegrann, vilket betyder att han vill ha lite stöd från min hand.
Hon längde sedan tyglarna igen och berömde valacken för hans sätt att länga på halsen. Det blev 76,5 procent.
Stoet IMK Unique Stardust var nästa häst ut. Här pratade Charlotte Dujardin bland annat om olikheterna i galoppen i de båda varven.
– Det är viktigt för ryttaren att känna när hästen blir trött i ryggen.
Dujardin kände att stoet var trött efter en stund.
– Men hon vill fortfarande gå framåt. Det är en bra egenskap. Jag tycker om hennes entusiasm.
Stoet fick 73,500 procent.
Fontanell gav Dujardin en känsla av styrka direkt när hon satt upp.
– Han känns ett år äldre än de tidigare två. Men jag känner också att det är en lite nervös häst. Jag tror att han är den sortens häst som döljer nervositeten inom sig själv till skillnad från en del andra som verkligen vill uttrycka sin nervositet.
– Jag får en härlig känsla i galoppen.
Charlotte Dujardin pratade mycket om vikten att göra mycket övergångar i träningsarbetet. Hon varierade sedan formen i traven en del.
– Jag tycker om hur han gungar igenom ryggen och sin kropp här, sa hon.
Fontanell fick 82,5 procent.
Droom’s Kenya gav också ryttaren en känsla av att vara ganska stark. Även här betonade ryttaren vikten av att lära hästarna att verkligen stretcha ut.
– Unga hästar kan inte det, det är ryttarens uppgift att lära dem.
Droom´s Kenya fick 80 procent.
Lucelli fick ryttarstjärnan att oja sig lite – dock med förstjusning – med sin stora galopp.
– Jag kan knappt sitta ner på honom. Dear… Han känns så stor och stark i galoppen. Ojojoj. Men jag tänka mig att han kommer att ha riktigt utrycksfulla galoppombyten. Han behöver bli kvickare i traven.
– Han kommer att få lättare att samla sin stora galopp när han blir starkare. Men han är rolig att rida.
– Han behöver hitta sin balans mer, men när han gjorde det gav mig en riktigt fin känsla.
Lucelli fick 82,5 procent.
Nästa häst, det känsliga och eleganta stoet Tesla, var en helt annan modell. Stoet var väldigt spänt till och från.
– Men jag älskar henne. Hon är så känslig. Att hon är så här spänd beror på att hon är genuint rädd för vad som händer och är på gång här. Men hon behöver erfarenhet att komma ut i olika miljöer utan press. Hon är inte dum för fast hon är rädd försöker hon.
Spändheten drog ner poängen för ridbarheten, totalt blev det 82,35 procent.
Na’vi fick beröm av Charlotte Dujardin för sin ”swing” i traven.
– Men hon är lite ojämn i kontakten och osäker.
Variera traven
Charlotte Dujardin pratade här om vikten att verkligen variera traven.
– Vi har så många varianter av trav, men många av oss fastnar i en sorts trav.
Därefter provade ryttaren att galoppera utan att göra något utan se hur stoet reagerade på det.
– Jag saknar lite styrka och balans här, men det får vi träna. Volter är ett bra sätt att få dem att lugna ner sig lite utan att behöva använda för mycket tyglar.
– När hon tar upp huvudet håller jag kvar kontakten så att hon inte ska lära sig att komma undan kontakten på det sättet. När hon sedan slappnar av ger jag henne lite tygel.
Na’vi fick 78,5 procent.
Ramses i Bo fick bedömningen ”en riktigt intressant häst”.
– Galoppen kändes lite svag men känslan i skritten och traven var bättre, sa Charlotte Dujardin som gav valacken 82,5 poäng.
Hingsten Kane 1392 fick Dharlotte Dujardin att bli näst intill lyrisk.
– Han är attraktiv, mycket ridbar, kan korta sig och länga sig, sa ryttaren och berömde upprepade gånger hingstens ordinarie ryttare Caroline Darcourt beröm för hennes utbildning av hingsten.
Kane visade också att han uppskattade applåder när publiken började applådera spontant i en ökning.
– Jag älskar honom. Jag vill inte sitta av, sa Charlotte Dujardin som också plussade på hingstens skritt och galopp.
– Och han gör alla övergångar enkelt och mjukt.
Hingsten fick 9,5 för ridbarhet och dagens första 10 – denna för utvecklingsbarhet. Det gav 9,75 procent.
Även Mr Grey VH fick ryttaren att bli smått lyrisk och hon visade några riktigt fina ökningar.
– Det är en sådan häst där man kan glömma att det är en 4-åring man sitter på, sa Charlotte Dujardin som också berömde hingstens gångarter.
– Men i galoppen känns han lite grönare än hästen innan.
Mr Grey VH fick 95 procent.
Buskhagas Arundhati var sist ut och fick 76,5 procent.
– Här hade jag önskat mig mer uppförsbacke, säger Charlotte Dujardin.
Mr Grey VH vann 4-årschampionatet totalt.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på