Omtvistat/uppdateradDe omstridda arbetena på mark i Flyinge avbröts i slutet av februari efter beslut från länsstyrelsen. Men nu kommer besked från mark- och miljödomstolen som innebär att arbetena med att anlägga en tävlings- och träningsanläggning kan fortsätta – tills vidare i alla fall.
Länsstyrelsen kan inte stoppa arbeten på Flyinge
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Turerna kring marken mellan riksanläggningen Flyinge och Gaspari lodge har pågått länge, med ett antal överklaganden och olika bedömningar av olika myndigheter.
Det senaste som hänt är att länsstyrelsen i Skåne den 24 februari beslutade att inga nya schaktmassor fick föras in på området. Länsstyrelsen skriver i beslutet att man inte betvivlar att syftet är att bygga en anläggning för träning och tävling, men däremot vänder sig länsstyrelsen mot mängden av schaktmassor som entreprenörerna vill använda på området.
Mängden massor som entreprenörerna vill föra in har vid flera tillfällen ökat, från 200 000 ton till 320 000 ton till slutligen 420 000 ton, utifrån den senaste anmälan, och länsstyrelsen ser ökad risk för miljöpåverkan ju mer schaktmassor som förs in på området.
Länsstyrelsen hänvisar till försiktighetsprincipen och begär att entreprenörerna söker tillstånd enligt ett annat regelverk. I dag är arbetet klassat som en C-verksamhet, men länsstyrelsen vill se en ansökan för en B-verksamhet, där miljöpåverkan är större än för en C-verksamhet.
När länsstyrelsens beslut kom stoppades arbetet med anläggningen. Samtidigt överklagade entreprenörerna till mark- och miljödomstolen, och begärde även inhibition på länsstyrelsens beslut, alltså att länsstyrelsens beslut tills vidare inte ska gälla.
Mark- och miljödomstolen har under tisdagen meddelat att någon inhibition inte behövs, eftersom enbart det faktum att beslutet har överklagats innebär att det inte har vunnit laga kraft.
─ I och med länsstyrelses beslut bromsade vi allt och skickade hem alla maskiner, men nu kan vi kalla tillbaka dem igen, säger Mathias Grönberg, en av dem som står bakom den planerade anläggningen.
─ Med dagens beslut är det faktiskt tredje gången gillt som mark- och miljödomstolen går emot länsstyrelsens beslut, fortsätter han.
Två månaders tung trafik
Mathias Grönberg säger att det nu handlar om två månaders arbete ytterligare för att fylla på med schaktmassor, innan den fasen är avslutad.
─ Det innebär att det sedan inte alls blir samma trafik med lastbilar, även om det då blir leveranser av byggmaterial, makadam, ridbaneunderlag och så vidare.
Det är bland annat den täta trafiken med lastbilar genom Flyinge som fått grannar att överklaga anläggningsarbetet.
Under sensommaren eller hösten ska ridbanorna anläggas, är planen.
─ Innan året är slut ska båda ridbanorna vara på plats, men det beror förstås på mark- och miljödomstolens beslut, säger Mathias Grönberg.
Har följt alla tillstånd
Mark- och miljödomstolen väntas komma med sitt beslut angående överklagandet inom sex månader, och Mathias Grönberg hoppas att byggandet av anläggningen ska kunna genomföras som planerat.
─ Vi har följt alla tillstånd vi haft till punkt och pricka, och vi har dokumentation på allt som förts in på området, som vi gärna visar upp för myndigheterna. Länsstyrelsen har haft två och ett halvt år på sig, och varför kommer de med ett stopp för verksamheten nu? Det är lite väl sent att sätta hela projektet i gungning nu, säger Mathias Grönberg.
Avbrotten fördyrar
Hur mycket pengar han och kompanjonen Nedeljko Bodulica har lagt ner på projektet hittills vill Mathias Grönberg inte svara på, mer än att det handlar om miljonbelopp.
─ Det här är en stor satsning såväl ekonomiskt som tidsmässigt, och jag ska med glädje redovisa siffrorna i slutänden. Bara avbrotten handlar om sexsiffriga belopp i fördyringar, eftersom vi har avtal med underentreprenörer som ska ha betalt.
Att det finns ett behov av en utomhusanläggning för träning och tävling på hemmaplan står bara mer klart efter den senaste månadens facit, med många sjuka hästar på tävlingar i Valencia, menar han.
─ Vi behöver en stor tävlingsarena i Sverige, och det är beklagligt att alla inte kan se de större perspektiven, säger Mathias Grönberg.
Ifrågasätter mängden massor
─ Vi är inte bakåtsträvare, och jag har absolut ingenting emot att Flyinge får en tävlingsarena av internationell klass. Men det vi starkt ifrågasätter är den stora mängden schaktmassor som har förts in på marken, utan att det finns en grundlig utredning kring behovet.
Det säger Lottis Levin, en av de närboende till det aktuella området.
De närboende har anlitat en oberoende mätfirma som kommit fram till att minst 60 000 ton mer massor än vad entreprenörerna uppgett har förts in på området, och detta har de också tagit upp i sina överklaganden.
Ville de bygga en internationell tävlingsarena så borde de ha ansökt om det från början
Magnus Ernblad
Både Lottis Levin och en annan granne, Magnus Ernblad, är även kritiska till hur processen har hanterats.
─ Från början skulle det byggas en upphöjd ridväg, och nu talas det om en tävlingsanläggning av världsklass. Ville de bygga en internationell tävlingsarena så borde de ha ansökt om det från början, säger Magnus Ernblad.
─ Jag har aldrig blivit tillfrågad om jag vill bli granne med en tävlingsanläggning, så detta har inte gått rätt till, fortsätter han.
─ Viktigt att komma ihåg är också att sakfrågan inte är utredd. Det finns inget definitivt besked från myndigheterna, och entreprenörerna gör en chansning när de ändå fortsätter med bygget, säger Lottis Levin.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på