Ponny
11 augusti 05:00

Svenska duon säkrade upp EM-terrängen

Säkerhet I dag är det dags för ponnyryttarna att ge sig ut i EM-terrängen. Banan justerades och gjordes säkrare i sista minuten, tack vare påtryckningar från svenska teamets Lena Bredberg och Lars Christensson.

Svenska duon säkrade upp EM-terrängen
Lena Bredberg och Lars Christensson värnar om sin sport och inte minst om säkerheten. Som gästande nation på EM tog de saken i egna händer och lyfte flera säkerhetsbrister, som nu har åtgärdats inför dagens terräng. Foto: Madeleine von Koch

Se hela EM-terrängen i bilder här

– Om vi ska ha kvar vår fantastiska sport måste vi göra den säkrare, säger det svenska ponnyteamets chef d’equipe Lena Bredberg som har en lång rad mästerskap på sitt landslagsledar-CV.
– Jag gillade inte allt jag såg första gången jag gick banan. Nu känns det bra – nu är det en mer schysst bana.

Hon befinner sig mitt ute på den 3,5 kilometer långa EM-terrängbanan som hennes ponnyryttare ska bemästra i dag. På flera ställen visar Lena hur hon och Lars Christensson, som är på EM i sitt uppdrag som tränare för svenska ekipage, har fått igenom förbättringar i form av marklinjer och alternativ.

Annan tradition

– I Sverige, och nu även i FEI, har vi ett väl utvecklat säkerhetstänk gällande bland annat marklinjer, placeringar och utlösande mekanismer. Olika länder har olika traditioner och synsätt, och England är i alla avseenden väldigt traditionella, konstaterar Lars, som även är mästerskapsmeriterad banbyggare och med i FEI:s fälttävlanskommitté.

I mötet med samtliga chef d’equipes framförde Lena och Lars sina synpunkter, och de fick medhåll från flera nationer. Inga besked gavs under mötet och svenskarna berättar att de fick trycka på ordentligt.

Tuff studs

Slutligen gjordes justeringar på banan enligt förslagen. Bland annat skapades flera marklinjer, en planka säkrar att blommor som utgör en marklinje inte försvinner in under hindret och ett nytt alternativ gjordes för studsen som utgör hinder 13.

Terräng3
Svenskarna (dock inte duon på bilden)  drev igenom ett alternativ på hinder 13. Flaggan flyttades ut till höger och ekipagen kan välja en längre väg över ett annat B-hinder i stället för att rida rakt fram genom den tighta studsen, som ligger på toppen av en uppförsbacke. Foto: Madeleine von Koch

– En brant uppförsbacke, första hindret väldigt straight up och sedan 2,7 meter till nästa. Har inte hästen kraft att studsa upp där gör den ett omtramp och risken är då att den slår i, och kanske går omkull. Det måste finnas en chans även för de med en trött häst – att inte ha ett alternativ är inget bra säkerhetstänk, säger Lena.

”Saknar kompetens”

Den första versionen av banan har godkänts av den tekniska delegaten samt ground jury, som alltså inte kom med de säkerhetsförbättringar som Lena och Lars föreslog.
– Tyvärr har ground jury inte alltid den kompetens som de borde ha för att godkänna en terrängbana. Det står jag för att jag tycker, säger Lars.

Vad anser ni om banan nu?
– Bra. Framförallt mycket bättre än innan. Det är en välbyggd mästerskapsbana och svårighetsmässigt på rätt nivå, säger Lars och får medhåll av Lena.

Hur viktigt är det att de här ändringarna genomfördes?
– Väldigt viktigt. Ingen har råd att vara arrogant eller nonchalant i den här sporten, säger Lars.

Terräng1
En marklinje som kom till efter svenska påtryckningar… Foto: Madeleine von Koch
Terräng2
…och ännu en. Foto: Madeleine von Koch
Terräng5
Den på så många ställen vanliga MIM-mekanismen för att göra hinder utlösningsbara saknas på banan. Arrangören har en annan lösning i form av pins. Foto: Madeleine von Koch

Se hela EM-terrängen i bilder här

Hingstar Online

Just nu 133 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar